Ik ga hier niet correct op antwoorden , maar doe een poging tot benadering.
De lucht die we op zeeniveau hebben ,bestaat voor 78´uit stikstof , bijna 20% uit zuurstof ,1% uit argon en kleine percentages uit vanalleswat (oa. koolstof) .
Op ongeveer 10 km hoogte in de stratosfeer is de lucht veel ijler en de samenstelling is anders : vooral ook ozon komt hier voor.
Hoe hoger hoe ijler ..... Op 10 km is het niet alleen heel koud....er zit ook te weinig zuurstof in om normaal te ademen.Er zijn nog hogere sferen , die over 50 km en meer hoogte gaan.
Maar 80 % van de gassen bevindt zich in de onderste laag de troposfeer (niet regelmatig : hoe hoger hoe minder)
Wanneer we er van uitgaan dat die 80% gelijk verdeeld is (wat niet waar is)
Probeer ik het zo een beetje te berekenen:
Oppervlakte Aarde :366.000.000 km²
Hoogte 10 km (met 80%) van het potentieel
Plus 20% voor het totaal in de andere sferen.
Dan kom je heel slordig aan zo'n : 4 500 000 000 km³ aan volwaardige gassen.
In m³ is dat ......

Toegevoegd na 4 minuten:
Wiskundigen help me