Liggen de Chatham eilanden precies aan de andere kant van de aardbol, gerekend vanaf Utrecht?

In een televisieprogramma werd dat verteld. Weten jullie nog in welk programma? Ik heb er zo mijn twijfels over. Misschien is er een theorie dat aan kan tonen dat het wel zo is. Hebben jullie die? Ik heb zo mijn eigen theorie. De getallen die ik noem zijn niet precies. Ze kunnen soms een paar graden verschillen. Utrecht ligt op 52 gr. N.B. en 5 gr. O.L. Het verste punt ligt dan op 52 gr. Z.B. en 175 gr. W.L. Op dat punt is geen land of eiland. Volgens mij zijn er 3 eilandengroepen die daar het dichtst bij liggen, nl. de Chatham eilanden, de Bounty eilanden en de Antipoden eilanden. Welke van de 3 liggen er het dichtst bij? Chatham op 44 gr. Z.B. en 175 gr. W.L. In breedte 8 gr. verschil en in lengte 0 gr. verschil. Bounty op 48 gr. Z.B. en 179 gr. W.L. In breedte 4 gr. verschil en in lengte 6 gr. verschil. Antipoden op 50 gr. Z.B. en 180 gr. O.L. en W.L. In breedte 2 gr. verschil en in lengte 5 gr. verschil. Wat graden verschil betreft komen Antipoden en Chatham er het dichtst bij. Volgens mij zit er nog een addertje onder het gras. De afstand tussen de lengte- en de breedtegraden is op de evenaar hetzelfde. Verder van de evenaar af is dat anders. De afstand tussen b.v. de 40ste en de 50ste breedtegraad is groter dan tussen de 170ste en de 180ste lengtegraad. Dat pleit er volgens mij voor om op de Antipoden eilanden het verste plekje op aarde vanaf Utrecht te zoeken.

Toegevoegd na 2 dagen:
Je kijkt met een meetlat vanaf de tegenpool. Chatham ligt verder van pool.

13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Utrecht is 52.10 NB, 5.12 OL

Recht er tegenover is -52.10, -174.88

En dan kom je hier uit: http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=-52.10,+-174.88&z=4

Of je kijkt even hier: http://www.antipodr.com/?addr=utrecht+the+netherlands&x=0&y=0

De Chatham-eilanden liggen op 43° 53' 55″ Z, 176° 29' 42″ W

De Bounty-eilanden op 47° 42' 0" S, 179° 4' 0" E

De Antipodes-eilanden op 49° 41' 0" S, 178° 48' 0" E

Nieuw-Zeeland zelf ligt op 41° 19' 0" S, 172° 46' 0" E

Alle genoemde eilanden behoren tot Nieuw-Zeeland, dus als je zegt 'Nieuw-Zeeland', zit je altijd goed ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Chatham eilanden liggen op ongeveer 1000 km van de tegenpool van Utrecht.
Een afwijking van ongeveer de afstand : Utrecht-Wenen of Utrecht Côte d'Azur
Nabij?
De Chatham eilanden zijn wel de dichtste eilanden tot dat punt....alhoewel het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland relatief niet veel verder ligt.
Hier een Google -Earth printje dat ik maakte: