Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben Waal en Lek bronnen?

Ik ken wel wat van aardrijkskunde ,maar aangezien ik uit Vlaanderen kom zijn rivieren als Lek en Waal nooit besproken.
Als ik nu de rivieren van de monding tot de bron wil volgen op Google Earth ...is het net of ik in een wirwar van stukken rivieren terechtkom die eindelijk nergens een begin hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zowel de Waal als de Lek vinden hun oorsprong in de Rijn. De Waal is een aftakking van de Rijn en de Lek is een voortzetting van de Rijn.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de Rijn de bron is van de Waal en de Lek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel Nederland is eigenlijk een grote delta, en is opgebouwd uit het zand en de klei die is afgezet door verschillende grote rivieren: de Maas, de Rijn en de Schelde. Alle andere rivieren die je in Nederland vindt, zijn eigenlijk zijtakken van de Maas en de Rijn.
In de link hieronder vind je een duidelijk kaartje van de rivieren in Nederland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waal is een aftakking van de rijn en vanaf de provincie utrecht word het de lek! De bron van deze rivieren is dus de rijn!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Rijn is de bron die komt Nederland binnen en sluit aan op de Waak en de Lek.
En ze komen uit in zee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Waal, de Lek en ook de IJssel zijn zij rivieren van de Rijn. De Rijn heeft de bron (oorsprong) in Zwitserland. Onder weg naar Nederland (Noordzee) komen er nog een aantal rivieren uit in de Rijn. Vooral in Duitsland, zoals de Mainz, De Moezel, Neckar en de Ruhr.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding