Nee, er zijn geen gebieden zonder aardbevingen. Er zijn wel gebieden met een kleine kans hierop.
Veel aardbevingen hangen samen met de langzame bewegingen van de aardkorst. Op grote schaal kan het de aardschollen betreffen, die langzaam ten opzichte van elkaar bewegen. Op kleinere schaal vindt er ook binnen de platen deformatie plaats.
Door deze relatieve beweging wordt spanning opgebouwd in de korst. Als de spanning hoog genoeg is kan er een schoksgewijze beweging van het materiaal aan weerszijden van een breuk in de korst optreden: de aardbeving. Hierbij wordt (een deel van) de opgebouwde spanning ontladen.

Zie kaart. Lowest hazard: kleine risico. Highest hazard: hoogste risico
Possible intensity: waarschijnlijkheid. Very low: zeer laag. Average: gemiddeld. Very high: zeer hoog.
De provincie Groningen staat er nog niet op.
SimonV