Waarom bestaat de aarde uit platen?

Bij aardrijkskunde heb ik ooit geleerd dat de aarde uit zogeheten 'tektonische platen' bestaat.

Hoe komt het dat er verschillende platen zijn en niet één grote plaat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het was oorspronkelijk ook één grote plaat... Maar door werking van afkoeling/hitte scheurt op een gegeven moment alles... zo ook de aardkorst, en daarom hebben we continenten op tektonische platen die niet meer naast elkaar liggen.

Antwoorden (1)

Daar zijn wetenschappers nog niet over eens, maar het heeft te maken met de eigenschappen en met name dichtheid van de gesteentes die gevormd worden door het afkoelen van magma of lava. Waardoor sommige delen van de aardkorst lichter werden en andere zwaarder.