Is kool een andere stof dan resten van planten?

Is kool een andere stof dan samengedrukte planten? In een bepaalde 'era' zijn plantenresten op de grond terecht gekomen en toen zijn er door de miljoenen jaren heen lagen overheen gekomen waardoor de lagen de planten samendrukten en langzaam werd er kool gevormd. Is kool extreem samengeperste plant of heeft er een chemische reactie plaatsgevonden waardoor kool is gevormd; een hele andere stof?

Toegevoegd na 38 minuten:
En hoe zit dat met aardolie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kool is inderdaad iets anders dan resten van planten.
(Resten) van planten bevatten naast koolstof vooral ook zuurstof en waterstof. Die zijn in de kool(stof) niet meer aanwezig.
Er heeft dus een chemische reactie plaats gevonden.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Zit dat dus ook zo met aardolie?