Zit er in Nederland veel uranium in de grond?

Ik las dat uranium en radium veel voorkomt in/bij granietsteen. Maar zijn er plekken in Nederland waar je daar het meest last van kunt hebben door de straling etc.? Je hoort immers weleens om je kruipruimte onder je vloer een beetje te isoleren.
En waarom zou eigenlijk juist bij graniet veel uranium zitten?

8 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, een beetje in Zeeland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uranium
tinus1969
8 jaar geleden
Dat isoleren van de kruipruimte heeft niets met uranium te maken, maar van alles met energiebesparing.

Het beste antwoord

Het Groene Hart zit vol met zware metalen. De regio, gelegen tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag, heeft bovendien de grootste concentratie van het radioactieve uranium. Geen alarmerende waarden, maar met een gehalte van 3 milligram per kilo grond zeker een stuk hoger dan in de rest van Nederland.
Zie kaart : http://www.duurzamestudent.nl/2012/06/04/het-groene-hart-zit-vol-uranium/

Het uranium dat zich in de aarde bevindt bestaat voornamelijk uit het niet splijtbare Uranium 238. Voordat het naar de kerncentrales gaat moet uranium eerst een hoger gehalte Uranium 235 bevatten.

"Gewoon" uranium is niet schadelijk.
Uranium komt van nature voor in het milieu en daarom ook in het menselijk lichaam. In Nederland varieert de concentratie van uranium in de bodem tussen 0,4 en 8 milligram per kg droge aarde. Inneming van uranium door de mens geschiedt voornamelijk via het voedsel. Het grootste deel van het ingeslikte uranium verdwijnt via de urine en, voornamelijk, de feces weer uit het lichaam, maar een deel wordt opgeslagen in lichaamsweefsels, vooral in het bot.

"verrijkt uranium"
Verrijkingsproces (Enrichment process)
Uranium bevat twee isotopen, U238 en het iets lichtere U235. De yellowcake die bij de mijn geproduceerd wordt, bevat maar ongeveer 0,7% U235, terwijl de concentratie van de isotoop voor hedendaagse kerncentrales meestal tussen 3% en 5% moet liggen voor een effectieve nucleaire operatie. De verrijking van uranium is de belangrijkste stap in de nucleaire toeleveringsketen.
Dit is het uranium dat schadelijke straling geeft.

Toegevoegd na 17 uur:
Het antwoord op: " Waarom er meer uranium bij rotsachtige gesteente gevonden wordt" is niet te geven.
Het is nu eenmaal zo.