Wat gebeurd er met ons als de supervulkaan onder yellowstone uitbarst?

Ik zat gister naar een documantaire te kijken over yellowstone en eigenlijk heb ik altijd een "ver van me bed" mentaliteit gehad tegenover deze supervulkaan.

Blijkt dus dat als die uitbarst dat we allemaal de lul zijn.

Hij ontploft eens per 600.000 jaar en de laatste keer was 640.000 jaar geleden.

Nu luid de vraag: Wat gebeurd er met de mensheid als deze vulkaan uitbarst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is potverdomme een goeie vraag, geen idee! Volgens mij gingen ze er net dieper op in bij deze documantaire maar het was al half 3 ofzo en ik ben in slaap gevallen, deze vraag spookt dus al de hele ochtend door mijn hoofd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag, ga de docu opzoeken. +1

Het beste antwoord

Er is een docu-drama over gemaakt door de BBC genaamd "End Day", uitgezonden door National Geographic.

In deze docu-drama worden verschillende scenario's besproken.

Uiteraard is het niet te voorspellen wat er gebeurt, maar ik denk dat je na het zien van deze docu-drama in ieder geval een goede indruk hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het onderdeel waar Yellowstone word besproken is "Supervolcano"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die ga ik zeker weten vanavond even opzoeken! Bedankt voor je antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan, ben zelf nu ook heel erg nieuwsgierig! Bedankt voor je vraag :-)

Andere antwoorden (5)

dan ben je de lul
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de bronsite en een paar andere sites heb ik gelezen dat een nieuwe uitbarsting alleen een groot deel van Noord-Amerika zal verwoesten.
Door de grote hoeveelheid as en zwaveldioxide die dan in de atmosfeer terecht komt zal het waarschijnlijk wel een nieuwe ijstijd veroorzaken. Tja, en wat er dan gebeurd...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uitbarsting kan in een omtrek van 200 kilometer totale vernietiging veroorzaken en dit wordt ook zeer waarschijnlijk geacht. Detroit en Chicago krijgen as in de straten en kerncentrales zullen ernstige problemen krijgen
met as in het koelwater. Melt downs van reactors zijn niet uitgesloten.

Een nieuwe uitbarsting zou niet alleen catastrofaal zijn voor de wijde omtrek van het park, maar kan ook een vulkanische winter opleveren die op het gehele noordelijk halfrond nog jarenlang het leven ontwricht. Door de enorme hoeveelheid stof die vrijkomt in de atmosfeer wordt het zonlicht geblokkeerd en zal het kwik tot ver onder nul dalen.

Lees het boek: Een kleine geschiedenis van Bill Bryson, daar staat heel veel in over verschillende onderwerpen, waaronder dus deze vulkaan.

http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-Aarde/article/detail/602364/2009/01/09/Roert-supervulkaan-onder-Yellowstone-zich-.dhtml

Meer info over de vulkaan:
http://www.kennislink.nl/publicaties/snelle-stijging-supervulkaan-yellowstone
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaan we op het noordelijk halfrond opnieuw een ijstijd in, daarnaast zal eengroot gedeelte van Amerika zo alswe het nu kennen worden vernietigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaan we met ze allen eraan!