Hoeveel Saharazand verdwijnt er per jaar door zandstormen?

Een zandstorm kan grote hoeveelheden zand (eigenlijk: stof) verplaatsen. Zoveel dat de stofwolken op satellietbeelden goed zichtbaar zijn. Met enige regelmaat zien we ook in Nederland na een regenbui Saharastof op bijvoorbeeld auto's.

Om hoeveel zand (stof) gaat het gemiddeld per jaar (kilo of kuub)?

Met hoeveel mm bodemdaling (in de Sahara) zou dit ongeveer overeenkomen als het zand niet zou worden aangevuld?

Picture for question
Cryofiel
9 jaar geleden
3.7K
Poet
9 jaar geleden
We moeten snel zijn om noig zand te kunnen beleven daar!
Dat zal wel meevallen.
Zand wordt wel wat aangevuld door voortschrijdende verwering van rotsen aldaar en erosie. Maar de hoeveelheid zand zal netto wel afnemen. Waait in zee en verder weg. Door verwoestijning komt bovendien nog meer zand in de greep van de wind.

Het beste antwoord

Uit de gegevens van UNEP (zie bron) schat ik in ergens iets tussen de 50% van 1.000 miljoen ton en 70% van 3.000 mio ton per jaar. Dus tussen de 500 en de 2.100 miljoen ton.

Dat lijkt veel, maar is gezien de grote oppervlakte van de Sahara (9,4 miljoen km²) dus eigenlijk helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Als ik dat verde goed uitreken is dat ongeveer 0,1 kg/m2.
En als ik goed doorreken is dat een laagje van ca. 0,1 mm.
Reddie
9 jaar geleden
En dat nog gedeeld door de soortelijk massa van zaan (1,6)
komt dat op 0,06 mm.