In welk land ben je als je in Kosovo bent volgens internationale regels?

Sommigen zeggen dat Kosovo een land is, sommigen zeggen dat Kosovo bij Servië hoort en sommigen zeggen dat Kosovo geen land is en geen onderdeel van een land is, maar een gebied (vergelijkbaar met Westelijke Sahara, Antarctica e.d.).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Dan ben je in de republiek Kosovo(is door het meerendeel der landen zo erkend):
Kosovo (Albanees: Kosovë, Kosova; Servisch: Косово, Kosovo) is een de facto onafhankelijke staat op het Balkanschiereiland. Het grenst aan Montenegro, Albanië, Macedonië en aan Servië. De hoofdstad is Pristina, dat tevens het economisch en cultureel centrum is. Kosovo heeft volgens de volkstelling van 2011 een bevolking van 1.733.872 inwoners,[4] die voor ongeveer 92% uit etnische Albanezen, 5,3% uit Serviërs en 2,7% uit andere minderheden bestaat.[6]

Volgens Servië en veel andere landen is Kosovo onderdeel van Servië onder de naam Autonome Provincie Kosovo en Metohija (Servisch: Аутономна Покрајина Косово и Метохија, Autonomna Pokrajina Kosovo i Metohija). Sinds juni 1999 is Kosovo echter de facto onafhankelijk en heeft Servië in de praktijk geen gezag in Kosovo. Op 17 februari 2008 riep de Albanese meerderheid eenzijdig de onafhankelijkheid uit van de Republiek Kosovo (Albanees: Republika e Kosovës; Servisch: Република Косово, Republika Kosovo). Deze onafhankelijkheid wordt voorlopig door 108 van de 193 leden van de Verenigde Naties erkend.[7] Op 22 juli 2010 oordeelde het Internationaal Gerechtshof dat de eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring niet in strijd is met het volkenrecht.
fremar