Door het landinwaarts verplaatsen en opnieuw bouwen van een winterdijk wordt
het winterbed van een rivier verbreed. Hiermee neemt de doorstroom- en afvoercapaciteit toe.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mag het in je eigen woorden want ik snap die zin niet ..
Amadea
10 jaar geleden
De rivier krijgt meer ruimte om de grotere hoeveelheid water die er in de winter doorheen stroomt te verwerken, doordat de dijken verderop geplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat de rivier meer ruimte krijgt is sinds een aantal jaren de nieuwe strategie. Hiervoor was de strategie om dijken op te hogen en de rivier te baggeren. Na een aantal overstromingen en bijna-overstromingen in Nederland heeft de regering de strategie bijgesteld en is het plan nu: ruimte voor de rivier. De beddingen van de rivier worden verbreed en de dijken verlegd, om zo overstromingen en rampen te voorkomen.
Dat is in het kader van het programma 'Ruimte voor de Rivier'. Vroeger wilden we de rivieren zo snel mogelijk en zo recht mogelijk in zee uit laten komen. Dat stroomt lekker snel door en neemt weinig ruimte in. Dus hoge dijken, dicht bij de rivier, in rechte lijnen. Nadeel is, dat als er dan een overstroming plaatsvindt, er bijna geen waterbergend vermogen is in de winterbedding. Met andere woorden: als het overstroomt, heb je er veel meer last van.
Tegenwoordig gaan we er van uit dat rivieren in de winter buiten hun zomerbedding komen te staan, dat dat in de toekomst steeds vaker voor zal komen, en dat er ruimte nodig is om al dat water op te vangen. De winterdijken worden dus naar buiten verplaatst en de oude uiterwaarden worden weer teruggegeven aan de rivier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een van de redenen is ook, dat je een dijk niet eindeloos kan verhogen, verbreden of verzwaren. Het risico van verzakkingen door overgewicht is niet denkbeeldig omdat de ondergrond de verhoogde druk niet aan kan. Temeer daar het de verwachting is dat in de toekomst een hoger waterpeil wordt verwacht is het nuttig de rivier meer ruimte te geven door de winterdijken verder van de rivier te leggen. Dat laatste antwoord is al uitvoerig gegeven. Tevens wordt dus bewoning van uiterwaarden ontmoedigt. Het is echt een geval van geven en nemen.