Is de geologie/ tektonische beweging in de Aarde op dit moment verstoord ? Waarom zoveel enorme aardbevingen?

Niet zozeer de hoeveelheid maar vooral de enorme omvang van de aardbevingen. De aardbeving met de tsunami tot gevolg had een gigantische kracht . Deze in Haiti ook weer zo ontzettend sterk . Is er een verhoogde tektonische activiteit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, die is er niet.

De tektonische aktiviteit volgt een toevalspatroon. Soms krijg je dan een paar extra zware bevingen achter elkaar. Dat hoort bij het toevalspatroon.

Daar komt bij dat die extra zware bevingen extra opvallen, doordat die meer in het nieuws komen dan zwakke bevingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt het zelf proberen met een dobbelsteen.

Gooi 200 keer met een dobbelsteen, en schrijf op wat je gooit. Maar daar een lange rij getallen van.

Schrijf de vijf (heel zware beving) wat groter, en schrijf de zes (extreem zware beving) nog groter. Dat geeft aan hoeveel nieuwsdekking die bevingen krijgen.

Kijk na 200 keer gooien naar je lijst. Wedden dat er een paar series staan waar je een paar vijven en zessen dicht bij elkaar hebt staan?
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee recente bevingen zijn altijd heftiger, dan die in het verleden. Wat wel kan is, dat door de toenemende bevolking het aantal slachtoffers groter wordt.
Als we nu een uitbarsting van de kraketau zouden hebben zou het aantal slachtoffers waarschijk wel een 10-voud zijn dat die in het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoord is wel goed als ik het goed begrijp . Niet heftiger , maar veel meer bewoners / slachtoffers. .
Nee hoor, dit is gewoon zoals het altijd ging... De mensheid krijgt al de schuld van de klimaatopwarming... Schuif nu niet alles in de arme mensen hun schuld... Dit is normaal en ik zeg je dat de volgende keer heel goed Turkije getroffen kan zijn, ze verwachten er elk moment een super-aardbeving in het noordelijkste deel van Turkije en het is gewoon een kwestie van tijd, totdat dat gebeurt...

Nee het is normaal dat het zo gaat... Er kan natuurlijk even een verhoogde activiteit zijn, maar het is niets aparts nu... Het einde der tijden is het nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet meer dan normaal.Er zijn aardbevingen zolang de aarde bestaat.Ook de reden dat de aarde eruitziet zoals ie er uit ziet.De aardkorst bestaat uit grote rotsplaten die tegen elkaar botsen als ijs schotsen op het water.Als er 1 grote aardbeving is in 2 jaar, kun je nagaan dat de afgelopen honderden miljoenen jaren ook miljoenen grote aardbevingen zijn geweest.De aardbevingen nu vormen de aarde van de toekomst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank zij onze geglobaliseerde informatie wordt elke aardbeving zosnel mogelijk over alle nieuwsagentschappen verspreid, wat vroeger met EFE (zuidamerika covering) en China zeker het geval niet was. Er zijn er statistisch evenveel of evenweing. Wat is het referentiepunt in de loop van de evolutie van de geologie hier op aarde?