Is het debiet (hoeveel water er word afgevoerd per seconde) van een rivier hoger in de bovenloop of in de benedenloop?

Ja wat er staat, want ik dacht bovenloop want daar stroomt het sneller, maar beneden want daar stroomt er meer. Ben een beetje in de war wie helpt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Het debiet veranderd niet met de stroomsnelheid! Het water dat er boven instroomt, moet er onder weer uit.
(Afgezien van verdamping, en eventuele toe- of afvoer)

Bij de meeste rivieren zal er via regenwater en andere bronnen water bijkomen, dus zal het debiet bij zee groter zijn, tenzij een rivier intensief voor bevloeiing van landbouwgronden gebruikt wordt (denk aan de Nijl): in dat geval is er risico dat er haast niets overblijft.

Het verschilt derhalve per rivier, maar heeft niets met de stroomsnelheid te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het antwoord van Adriek goed leest zou het antwoord 'toe' moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de benedenloop