Kunnen in het Vostokmeer ook grote, nog onbekende, dieren zitten?

Het Vostokmeer onder de pool is miljoenen jaren geisoleerd gebleven. Nu zijn de Russen daar aan het boren om daar te kijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

niks is onmogelijk, maar ik acht de kans klein. Hoe groter dieren zijn, hoe moeilijker ze zich aan relatief snelle verandering aanpassen. Theoretisch is het altijd mogelijk, dat er een diersoort was, die in staat was zo'n verandering toch op te vangen met adequate aanpassingen, maar die aanpassingen zouden dan zeer waarschijnlijk zo ingrijpend moeten zijn geweest, dat de evolutie het niet bij zal hebben kunnen benen.
Een andere kans is, dat uit de kleinere organismen zich in de 20.000.000 (?) die er zijn verstreken, weer grotere organismen zijn ontstaan, die zich uiteindelijk tot nog veel grotere organismen ontwikkelden. Of deze tijd daar voldoende voor is, is moeilijk te zegge. Wel is bekend, dat in een periode na een tijdperk waarin veel wezens uitstierven en er daarna alleen nog maar kleinere waren, dat de evolutie een boost kreeg en er zich in een relatief korte tijd veel soorten en ook veel grotere soorten ontwikkelden.
Maar alles bijeen? nee ik zou er mijn geld niet op inzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is niet met zekerheid te zeggen want het is nog niet heel erg goed onderzocht maar ik schat de kans van GROTE onbekende dieren klein omdat deze dan wel waren opgemerkt met eventueel camera's. dit wil niet zeggen dat er geen dieren leven. ook is nog niet duidelijk of er uberhaupt wel leven is daar (denk aan mini-organismen)

kortom: wetenschappers weten het gewoon nog niet
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie en waarom hebben er 2 een min uitgedeeld?
De meeste dieren hebben zuurstof nodig en dat zal er niet of niet voldoende zijn.
Dus het leven zal in de vorm van bacteriën en eencellige zijn.
Maar mogelijk dat er kreeftachtige en weekdieren zich zo ver aangepast hebben, dat die er toch leven.
Het meer is ooit een gewoon meer geweest compleet met alle leven van die tijd.
En de tijd voordat het meer geheel onder sneeuw en ijs verdween, heeft misschien wel duizenden jaren geduurd en mogelijk heeft een klein deel van de dieren zich op tijd aan kunnen passen.
Als dat zo is, kunnen we dieren zien die miljoenen jaren geleden leefde en door omstandigheden totaal anders zijn ontwikkeld, dan de dieren elders op aarde.
Ik vind het heel spannend!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee waarschijnlijk niet , maar kleine organismen zeker wel

Het water in het Vostok meer is -3 ° C .... Ik dacht vroeger aan 'super cooling ' waarom dat water vloeibaar blijft ...maar dat blijkt niet het geval te zijn....omdat er minimale getijdenwerking is en convectie van aardwarmte Het water zou geen ijs zijn oor e druk van de kilometerikke ijslaag.
Waarschijnlijk zit er entwat kleine organismen in die totaal geïsoleerd waren voor meer van 10 miljoen Voor die tijd was Antarctica nog ijsvrij.
Men speculeert wel veel e laatste tijd ....maar in een soort Nessie ....daar is geen wetenschappelijke grond voor.
Ik las onlangs in de Pravda dat het meer misschien wel de schuilplaats van Hitler zou kunnen geweest zijn.
Ik had vorig jaar een vraag bij een professor die je zeker wil lezen.
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/20159

Toegevoegd na 3 minuten:
Kreeg bij mij antwoord dit tekeningetje