Was er vroeger, in de tijd van de Nederlandse walvisvaarders, een verbinding tussen de Oost-en West kust die de straten Davis en Denmark verbond?

Volgens reeds gevonden informatie zou het oostelijk deel Olhunlongri Fyrth geheten hebben en het westelijke deel Tisl Fyrth. Op de kaart van Groenland zonder ijs (animatie) zou dit mogelijk geweest kunnen zij, al loopt de straat dan niet zo recht als op de oude kaarten.
Zie: 1818 Map of Greenland: http://www.communigate.co.uk/ne/greenland/page13.phtml

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat had gekund, want de aardkostplaten veranderen continue van positie en zo had er dus een kleine verbinding kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beweging van de aardkorstplaten is niet zo snel dat ze ten tijde van de walvisvaarders een heel andere positie konden hebben.
Volgens sommige wetenschappers zou Groenland als de ijskap zou smelten aanmerkelijk hoger komen te liggen doordat het gewicht van het ijs Groenland nu naar beneden drukt.
Ik kan me voorstellen dat in de tijd van onze walvisvaarders die de kleine ijstijd wordt genoemd de ijskap nog dikker en zwaarder is geweest en Groenland dus wat lager was gezakt t.o.v. het zeeniveau.
Dat zou een verklaring kunnen zijn, aan de andere kant zijn kaarten uit die tijd niet altijd erg betrouwbaar; het kan ook heel goed dat ze aan de ene kant een lange fjord hebben gezien en aan de andere kant ook en op grond van verkeerde veronderstellingen hebben geconcludeerd dat ze met elkaar verbonden waren. Als ze de doorsteek hadden gemaakt was de kaart wel gedetailleerder geweest.