Er zijn een aantal manieren waarop zandverstuivingen kunnen ontstaan. In de laatste ijstijd, toen het ijs niet in Nederland gekomen is, was het hele rivierengebied en zuiden van Nederland een grote verstuivende zandvlakte. Daarna, toen het weer warmer werd, is heel Nederland begroeid geraakt, maar op sommige plaatsen langs de rivieren zijn rivierduinen blijven bestaan.

Op de zandgronden werd later door de mensen het bos gekapt om er de schapen te laten grazen. De heide die er vervolgens ging groeien, werd afgeplagd om als dakbedekking of grondbedekking voor in de schapenstal te dienen. In droge jaren ging het zand dan verstuiven. Zo zijn flinke zandverstuivingen zoals de Loonse en Drunense duinen ontstaan. Door de mens, dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx!