Hoe kunnen wij een nieuwe ijstijd krijgen en hoe is die ontstaan in de middeleeuwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zitten in een ijstijd. De aarde is momenteel bedekt met permanente ijskappen op de zuidpool, en in elk geval voorlopig ook nog op de noordpool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ijstijd in de middeleeuwen... ahummm.. daar zijn wel wat meer eeuwen voor nodig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk * kleine * ijstijd.

Antwoorden (5)

Een ijstijd is een periode waarin ijskappen voorkomen op de polen. Dat is nu het geval. We spreken echter niet van glaciaal (dan is het gemiddeld veel kouder op aarde) omdat het alleen op de polen voorkomt. Een betere term is daarom ijstijdvak.

Koudere en warmere perioden wisselen elkaar af. De redenen zijn complex en worden beinvloed door geologische omstandigheden, maar ook omstandigheden op de zon. Wally Broecker zegt dat we simpelweg niet weten hoe de aarde in staat is om een glaciale staat te krijgen (en een tijd te behouden).

Laatst stond er een artikel in de krant dat de zon iets minder actief is (zonnevlekken). Dat gaat meestal gepaard met wat koudere perioden, maar de huidige opwarming van de aarde kan dat hele effect teniet doen.

Op wikipedia staat een heel aardig overzichtsartikel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op kennislink staat een andere reden voor het ontstaan van koudere perioden:

"De periodieke klimaatswijzigingen op lange termijn zijn beschreven door de Servische wiskundige Milutin Milankovitch. Ze worden bepaald door de precessie (de zwenking van de aardas ten opzichte van haar baanvlak), de wijziging van de hoek van de aardas (‘obliquity’) en de verandering van de excentriciteit van de baan van de aarde om de zon.
Deze factoren veroorzaken een variatie van de zonnestraling. Gedurende de ijstijden is de sterkte van de zonnestralen op hoge breedte een tiende lager dan gedurende een warme interglaciale periode. De voorspelling aan de hand van dit model is dat de zonnestraling zesduizend jaar geleden het sterkst was en over 55000 jaar het zwakst zal zijn.
Verwacht wordt dat de temperatuurverdeling in de toekomstige ijstijd zal lijken op die van 18.000 jaar gelden, toen de laatste ijstijd op zijn hoogtepunt was. De oceanen op hogere breedtegraden waren ongeveer zes garden koeler dan tegenwoordig. In de tropen bedroeg het verschil één à twee graden Celsius."

Tijdens de middeleeuwen was het trouwens warmer dan het nu was. Er zijn ook periodes geweest die kouder zijn, maar onderzoeken die in het verleden gedaan zijn, zijn soms wel erg speculatief van aard geweest. Er was een relatief koude periode tussen de 15e en de 19e eeuw. Een overzicht van die periode staat in het artikel over de kleine ijstijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwaar de min? Dit is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, zie ook de bron.
In principe kunnen mensen het verkrijgen van een ijstijd niet/nauwelijks beinvloeden. Dat wordt door de natuur geregeld. Gelukkig maar. Naar de oorzaken van ijstijden blijft het gissen. De belangrijkste theorie is de Milankovich theorie. Volgens deze theorie zorgen schommelingen in de stand van de aardas, en periodieke veranderingen in de baan van de aarde voor kleine verschillen in de hoeveelheid zonlicht op aarde. Maar dat is op zichzelf niet genoeg. De ligging van de continenten - vooral op het noordelijk halfrond, dichtbij de polen - is ook belangrijk. Dat kan zorgen voor grote besneeuwde oppervlakken die weer zonlicht terug kaatsen. Er zijn veel verschillende, ingewikkelde terugkoppelingen in het klimaatsysteem waar we nog weinig van weten!

In de middeleeuwen was er geen ijstijd. De laatste ijstijd was is ongeveer 21000 jaar geleden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld bevindt zich op dit moment in een ijstijd; er zijn permanente ijskappen op zowel de zuidpool, als vooralsnog de noordpool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gradje
Inderdaad, maar die was wel erg klein. Wereldwijd daalden de temp gemiddeld 0,5-1 gr C. Ik bedoel ijstijden waarbij het landijs vanaf de polen ver landinwaarts trekt, je weet wel lekker koud. Glaciaal wordt dat geloof ik genoemd. Overigens heeft de vraagsteller het over de middeleeuwen en die lagen ff vroeger.
symply
Vreemd genoeg zitten we volgens sommige geleerden inderdaad in een ijstijd beter genoemd misschien een ijsvak. Dit ondanks de global warming. Erg vewarrend allemaal.
Anderen voorspellen dat we binnenkort weer een ijstijd kunnen verwachten. Hoezo verwachten als je er al in zit. Nou toe maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet vreemd, dat is simpelweg de definitie hanteren die in wetenschappelijke kringen gebruikt wordt. Een glaciaal is een periode die zo koud is dat de ijskappen grotere omvang hebben; in een glaciaal zou je ijskappen tot onze regionen kunnen vinden. Wat in het dagelijks taalgebruik "de ijstijd" wordt genoemd, is dus het laatste glaciale tijdperk.
de aarde draait niet alleen maar rond maar draait ook om zijn eigen as .
en zo komen we om de b.v. 10.000 jaar in een gematigd,ijs,tropisch klimaat terecht .
wij zitten op een overgangsmoment van het 1ne naar het andere klimaat.
in een notendop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inprincipe is dat mogelijk
We weten echter nog maar zo weinig van het kimaat dat het onmogelijk te voorspellen is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bol waarop wij leven is aan het kantelen dus dat is een feit, het is alleen de vraag wanneer is de poolcirkel niet meer het noorden dan is het een feit. Dus als de massa van de ene pool naar de anderen pool stroomt dit proces is volop bezig, en is omkeerbaar dus we zijn al aan het aftellen. Kijk maar naar de onder stroom van het zoetwater dit is zwaarder dan het zoute zee water, dus het landwater de zoetwater wat van de kletsers stroomt stroomt direct naar het noorden en daardoor zullen er groten vissen niet meer boven Schotland gaan maar komen in de Noordzee terecht en deze is te ondiep voor deze zoogdieren en zullen massaal de afslag missen om dat de voedsel zich laad lijden via de Noordzee.