Als het een week gevroren heeft en het wordt daarna bijvoorbeeld 2 graden boven nul hoe lang duurt het dan ongeveer voordat de vorst uit de grond is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Het duurt wel langer dan je denkt (voor mij dan). Het is hier toch al een paar dagen boven nul dus ik wilde mijn leuke nieuwe "kerstlampje op steel" even in een pot prikken om te kijken hoe het staat. Nog geen CM kwam ik de aarde in, keihard helemaal. Was ik wel verbaasd over.

als je de vraag open laat staan zal ik de status de komende dagen erbij zetten

Toegevoegd na 1 dag:
gisteren lag ik de hele dag ziek in bed, dacht daardoor al dat het expriment was mislukt maar nee hoor, vandaag (ca 48 uur na mijn eerste antwoord) was de buitenrand ontdooid (5 cm breed) en aan de bovenkant ca 2 cm de rest is nog steeds keihard. Het is wel een grote pot, ca 50 cm hoog en 50 breed
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het hangt er van af hoe diep de vorst zit.
In de toendra bij 20 °C in de zomer ontdooit slechts de bovenste laag van de grond tot soms 30 , soms 40 cm diep. Met het gevolg dat het smeltwater niet weg kan ....dat geeft jaarlijkse overstromingen (in de late lente) , met een oppervlakte van vele malen Nederland.
Een weekje vriezen ....als alleen de grond dicht bij de oppervlakte bevroren is zal het zolang niet duren ...en als het regent nog minder lang.
Maar daar nu een tijd op zetten is moeilijk , omdat de ene grond (doorlaatbaar) , de andere (ondoorlaatbaar) niet is.