Waarom lopen de grenzen is Afrika zo recht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet vooral de Verenigde Staten van Amerika niet.

Antwoorden (7)

Door mensen die de grenzen hebben getrokken op de kaart van afrika. Heel anders dan in andere landen waar de grenzen op een meer natuurlijke manier zijn ontstaan
13 jaar geleden
De grenzen van Afrika werden op de tekentafel getrokken, door de koloniale machten tijdens de Conferentie van Berlijn in 1885.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die grenzen niet de natuurlijke grenzen zijn van de volken en koninkrijken die in Afrika woonden.
Afrika is bezet en er zijn kolonie's van gemaakt en de stukken land zijn verdeeld, vaak geheel zonder de bevolking daar in te kennen.
Op een gegeven moment was Congo zelfs het persoonlijk eigendom van de koning van Belgie.
Die westerse landen hebben Afrika gewoon op de kaart in stukjes gedeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verschillende europese landen willen kolonies in afrika.
om problemen daarover te voorkomen wordt in berlijn in 1884 afrika verdeeld.
bijna alle afrikaanse landen waren een kolonie van europese landen.
de vaak rechte grenzen werden dwars door volken en stammen getrokken.
in veel afrikaanse landen zijn daarom nu nog problemen.

kort samen gevat:
er zijn gewoon lijnen getrokken met een lineaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afrika was in vorige eeuw bijna volledig gekolonialiseerd. Bij het trekken van sommige grenzen (19'de eeuw) , vooral in West-Afrika werd nauwelijks rekening gehouden met de verschillende stammen.
De grenzen zijn heel dikwijls ‘natuurlijke grenzen :meren ,zee, rivieren.
Twee grote uitzonderingen daarop zijn de woestijnen , die nauwelijks bewoond waren en in die tijd economisch niks betekenden . Kijk op de kaart en U zult zien dat die rechte lijnen bijna allemaal woestijngebieden zijn. Libië , Egypte , Tsjaad etc.
De grenzen waren zo vaag getekend dat er vandaag (in een tijd dat de gronden wel ontginningswaarde blijken te hebben) nog discussies zijn over :waar ligt de grens.
Voorbeelden zijn : De grens tussen Tsjaad en Libië , De grens tussen Soedan en Egypte. De voormalige Spaanse Sahara vrijwel onbewoond die aan Marokko en Mauretanië werden verkwanseld : niet naar de zin van de schaarse plaatselijke bevolking verenigd in ‘het Polisario ‘ en gesteund door Algerije.
Een tweede plaats waar men de grenzen met de meetlat heeft getrokken is de verdeling van groot Congo tussen Portugal , België en Frankrijk. Leopold 2 , kreeg zijn deel (Stanley) , Congo , Portugal kreeg Cabinda en Angola en Frankrijk : Congo Brazzaville , de Centraal Afrikaanse Republiek en Gabon. Engeland wou alleen een doorgang van het Noorden van Afrika tot he Zuiden.
In Zuidelijk Afrika en Somalië zijn de grenzen weer getrokken in onbewoond gebied :De Kalahari woestijn in Namibië en in de hoorn : Somalië en Ethiopië : weer een onbewoonde halfwoestijn.
De grenzen zijn een beetje vastgelegd zoals in een aantal Amerikaanse Staten , nu deel van de Verenigde Staten : Daar zijn Staten die volledig rechthoekig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet hetzelfde in het middenoosten. Waar het voormalige Ottomaanse Rijk na de Eerste Wereldoorlog opgedeeld werd in kunstmatige landen zoals Irak, Koeweit enz. Hier hebben we nu nog steeds last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Europeanen kwamen Afrika veroveren voor goud en diamanten. Echter wouden ze Afrika ook weer een beetje helpen met ontwikkelen, want toen ze daar waren waren het net bosjesmensen. Ze hebben toen lijnen getrokken op een kaart en daarna in het echt daar grenzen gemaakt. Ze deden het echter zigzag dat sommigen families uit elkaar gingen. Het is triest, maar het was wel het beste voor hun ontwikkeling.

Ze hadden natuurlijk wel rekening kunnen houden met hun families alleen is dat een beetje moeilijk als je ze niet kan verstaan. Gelukkig hebben we vandaag de dag Engels als wereldtaal.