Hoe koud was het in Nederland 1000 jaar geleden?

Overal op internet lees ik dat Europa de koudste winter van 1000 jaar kan verwachten. Ik kan echter nergens temperaturen vinden. Iemand enig idee hoe koud het was 1000 jaar geleden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Duizend jaar geleden was het relatief mild in Europa . Het Groenland van Erik De Viking was inderdaad nog groen.
Hoe weten we dit ?
Temperaturen werden er niet gemeten in die tijd. Toch zijn er cijfers :
Geologen en meteorologen kunnen dit aflezen op de lengte van de gletsjers (in de Alpen bijvoorbeeld) .
Daaruit blijkt niet of de Winters koud waren , maar wel een globale temperatuur. Ook geografisch niet erg nauwkeurig.
De rest probeert men te achterhalen via literatuur en kunst (schilderijen).
Door dit alles blijkt dat de jaarlijkse temperatuur sterk achteruit ging vanaf de 15’de eeuw en dit duurde tot de 19’de eeuw.: de zogenaamde ‘kleine ijstijd ‘
Uitschieters ware het laatste kwart van de 16’de eeuw : die als de koudste wordt aanzien met gemiddeld 2°C kouder dan het gemiddelde (over het jaar genomen) . 5zie iets later ook de schilderijen van Breughel en Jan Steen)
Later is de temperatuur sterk toegenomen. De laatste vijfentwintig jaar is die zelfs drastisch ,alarmerend toegenomen..
Maar een koude uitschieter kan natuurlijk nog altijd.
Als Uw voorspelling uitkomt , wordt het pijnlijk voor mijn portemonnaie
Want een neveneffect van de opwarming van de Aarde en het smelten van de poolkappen , zou kunnen betekenen voor West Europa en andere gebieden ,dat de warme golfstroom van wie wij genieten ,wordt verzwakt of zelfs overgenomen wordt door een golfstroom uit het Noorden ,met het gevolg dat binnen enkele jaren onze Winters tot 6 graden kouder zouden kunnen worden. (Dus voor ons zou opwarming : meer kou betekenen )
Huizen isoleren zal wel renderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1000 jaar geleden, het begin van de late middel eeuwen zal het weer vergelijkbaar zijn geweest met nu, misschien gemiddeld 1 of 2 graden lager!