Hoe wordt de verschillende masteropleidingen in de praktijk beoordeeld?

Ik zit te twijfelen om bij een Hogeschool of bij een universiteit een master opleiding te gaan doen. Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben op de arbeidsmarkt met een afgeronde master aan een hogeschool en hoe er tegen een dergelijke opleiding wordt aangekeken?
Voorheen was er het verschil dat de HBO meer een praktijkgerichtinsteek heeft en de universiteit een wetenschappelijke. Geldt dat nu nog voor de master opleidingen?

Op zich lijkt mij voor mijzelf de universitaire master qua inhoud van die specifieke opleiding het meest interessant, maar praktisch (duur van opleiding en collegetijden) gezien is de Hogeschool master ook weer interessant.

Toegevoegd na 1 dag:
wordt=worden

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nerd ;)

Antwoorden (3)

Het is voo reen groot deel nog verschillend.
Ga uit van wat je wilt bereiken; Wil je richting onderzoek / wetenschap dan MOET je een universitaire masrter (Master of Science) volgen. Wil je meer richting beleid / management dan kan een HBO master interessant zijn.

Ga bij je keuze uit van de inhoud van de opleiding, en hoe dat aanspreekt bij jouw interesse. De duur van de opleiding zou niet leidend moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het volgende interessant voor je:
In Elsevier nr. 40 van vorige week, stond weer een uitgebreid artikel over "de beste studies", van ruim 30 pagina's. Waarschijnlijk zul je daar op al je vragen het antwoord vinden.
In de meeste bibliotheken is de Elsevier te lezen.
Succes!

Korte samenvatting van de inhoud:

"Aan welke universiteiten en hogescholen zijn studenten het meest tevreden? En welke Nederlandse universiteiten vinden hoogleraren het best? Met welke bachelor kun je het makkelijkst een tijdje in het buitenland studeren? Welke master bereidt je het beste voor op de arbeidsmarkt? Allemaal vragen bij het kiezen van een geschikte opleiding. Elsevier Thema geeft antwoorden.

Het kiezen van een juiste opleiding is nog niet zo eenvoudig. Het aanbod is groot en er zijn kwaliteitsverschillen. Om je op weg te helpen, vergelijkt Elsevier Thema de populairste opleidingen op een groot aantal punten. Zo weet je snel welke opleiding het meest aan jouw persoonlijke eisen voldoet.

Voor de vijftiende keer liet Elsevier Thema Nederlandse studenten hun opleiding beoordelen. Zij kregen 33 tot 38 vragen voorgelegd over hun opleiding. Naast de bacheloropleidingen aan Nederlandse hogescholen, universiteiten en de Engelstalige University Colleges, zijn ook universitaire masters en research-masters beoordeeld. Daarnaast wijzen hoogleraren en universitair hoofddocenten in de jaarlijkse Elsevier Faculty Rating de universiteit aan die binnen hun vakgebied de beste opleiding biedt.

De onderzoeken zijn uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau ResearchNed uit Nijmegen.

Hoe goed is jouw opleiding?

Het oordeel van studenten – HBO-bachelors
Het oordeel van studenten – WO-bachelors
Het oordeel van studenten - University Colleges
Het oordeel van studenten – WO-masters
Het oordeel van studenten – WO-research-masters
Het oordeel van hoogleraren – WO-bachelors en masters"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de situatie niet erg veranderd is, en dat hogescholen nog steeds veel praktischer opleiden en universiteiten veel theoretischer. Je moet goed kijken naar wat er bij je past. Vraag ook eens mensen die al op deze opleiding zitten, hoe zij het ervaren.