Is het beter om een diploma te hebben of ervaring ?!

diploma's heb ik in me zak tot aan mbo nivo 4 , echter lijkt het alsof tegenwoordig geen interesse hier in getoond word, omdat ervaring ook zwaar weegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (6)

Een diploma is vaak belangrijker TENZIJ je geen diploma hebt, maar wel een berg ervaring.
Als je jong bent, zal je gewoon diploma;s moeten hebben.

Let wel: Werkgevers willen iemand met diploma's, 10 jaar ervaring, jonger dan 21 en voor 5 euro per uur. Gewoon solliciteren als je denkt dat je in aanmerkling kan komen voor de functie omdat je de voorkennis hebt. Niet op basis van missende ervaring niet solliciteren; Ervaring kan je opdoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een diploma. Dan kan je aan je eerste (makkelijke) baan komen veel ervaing opdoen. Die ervaring is heel handig om hogerop te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het zoeken van een baan is vakkennis en vakkunde belangrijk. U moet dat kunnen aantonen. Hebt u geen diploma’s, maar bent u wel vakkundig, dan kunt u dit aantonen met een Ervaringsprofiel of Ervaringscertificaat. Een aantal erkende aanbieders kan dit voor u verzorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin je voor jezelf dan gaat het om ervaring en kennis. Treed je in loondienst dan zal men vragen om je diploma's en zal men je kort (tijdens de sollicitatie) testen op je kennis en ervaring.
Dus het antwoord hangt af van je plannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een diploma heb je alleen maar nodig als het in het sollicitatieproces wordt gevraagd. Daarna heb je de ervaring altjid nodig.

Als je eenmaal 30 jaar bent, vraagt niemand je nog om je diploma, want dan telt je ervaring 100x meer. Maar als je schoolverlater bent weet iedereen dat je ervaring er (nog) niet is, en is het diploma eigenlijk de enige maat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een diploma is zo belangrijk! Neem nu alleen maar als voorbeeld;' beveiliger bij de luchthaven'. Stel je hebt alleen vmbo diploma en hebt na jaren beveiliger te zijn aan vele cursussen meegedaan, dus overal inzetbaar,met alle certificaten,diploma`s etc. en een berg ervaring (want het is je vak)dan kan je toch niet opklimmen tot bijv. coördinator ofzo. Je zult altijd 'beveiliger' blijven, omdat je nu eenmaal geen havo diploma hebt. Dit is een vereiste en ze zullen van die eis niet afwijken, hoe goed je ook bent. Ze nemen dan iemand met havo diploma die de helft nog niet weet,kent of kan van de beveiligers die hij moet aansturen. Ervaring telt dan niet. Alleen al om carriere te kunnen maken,moet je dus al in het bezit van diploma`s zijn. Mensen met diploma`s zijn echter duur voor een werkgever en juist in deze tijd is het prettig als deze niet nog duurder wordt doordat hij/zij eerst nog eens intern 'opgeleid' moet worden cq wegwijs in het hele vak gemaakt moet worden, want 'time is money'. Ze zullen dus eerst iemand zoeken die al eerder in het vak gewerkt heeft. Beginnen op de arbeidsmarkt is moeilijk en daarom zijn er zovelen die met goede diploma`s op zak toch 'laag'
beginnen met minder beloning dan bij hun papieren hoort, teneinde ervaring op te doen.
amc
13 jaar geleden
Agni89
een jaar geleden
Niet altijd zo hoor, niet alleen maar diploma belangrijk. Diploma en ervaring zijn belangrijk. Maar ervaring meer belangrijk. Want stel je heb hoge diploma maar tijdens de gesprek kan niet goed spreken net als "dom" niemand geintereseerd. werkgever ook kijk naar ons communication skill, personaliteit. Mensen met opleiding weinig ervaring voor bedrijf ook veel moeite, waaroom pakken ze niet mensen al profesioanl of ervaart dan ?