Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een andere baan aannemen voor je vrije dag als je in de ziektewet zit?

Ik heb dus een baan waarvoor ik in de ziektewet zit. Ik wil staren maar werkgever houdt dit tegen. Is het verboden o elders te gaan werken op mijn vrije dag? Dus expliciet niet op de dagen dat ik ingeroosterd stond bij mijn huidige werkgever.
Vraag twee: moet ik mijn werkgever vertellen dat ik elders ga werken?

een jaar geleden
998

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

U mag een andere baan aannemen voor een periode waarop u normaal vrij bent, maar:
- Die baan mag uw herstel niet in de weg zitten
- U bent ziek. Wanneer u kunt werken bij uw nieuwe baan, dan roept dat de vraag op waarom u daartoe niet in staat bent datzelfde te doen bij uw andere baan. Daar moet een goede verklaring voor zijn.
- En ja, u moet beide werkgevers ervan op de hoogte stellen dat u 2 banen heeft. Bovendien staat in veel contracten dat nevenfuncties alleen zijn toegestaan na goedkeuring van uw werkgever. Deze kan uw tweede baan wellicht nog tegenhouden. Meldt u een tweede baan niet dan kan dat reden zijn tot ontslag op staande voet. Zéker in de situatie van een ziekmelding.
(Lees meer...)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding