Mag je werkmails doorsturen naar je arboarts of valt dit onder bedrijfsgeheim?

Idee is situatie op de werkvloer te verhelderen.

2 jaar geleden
1K
tinus1969
2 jaar geleden
Lis van of het mag; welke situatie wil je ‘verhelderen’? Dit kan makkelijk tegen je werken als uit zulke mails blijkt (of kan blijken) dat je niet ziek bent maar dat er een arbeidsconflict is.
TurfGraver
2 jaar geleden
Een conflict kan wel de oorzaak zijn van ziekte en dus leiden tot legitiem ziekteverzuim.
teusvh
2 jaar geleden
Juridisch is dat een wat onduidelijk terrein. Enerzijds mag je mails van je werk niet zomaar doorsturen naar 'derden', anderzijds is een arts je vertrouwenspersoon. En mag je dus alles delen met hem/haar, waar dan een geheimhoudingsplicht op rust.
Een bedrijfsarts heeft echter een dubbelrol, want behartigt ook de belangen van de werkgever. Per arts kan het verschil maken waar het zwaartepunt wordt gelegd.
Mijn advies zou zijn om die mails, als ze echt belangrijk zijn voor je zaak, aan de arts voor te lezen. Maar voorkom dat ze ergens gaan slingeren. Mocht er een arbeidsconflict zijn of komen, dan kan alles tegen je worden gebruikt.

Antwoorden (1)

Als het goed is bezoekt de Arbo-arts ook regelmatig de bedrijven waarvoor hij/zij ingehuurd is.
Veel geheimen omtrent de werkvloer zullen er dus voor deze arts niet zijn.