Wat gebeurt er als je tijdens je stage word ontslagen?

Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als je in je stageperiode word ontslagen? Moet je al je uren overnieuw doen? En mag je uit het niets worden ontslagen? Als er geen waarschuwingen zijn gegeven en geen reden heeft.

2 jaar geleden
10.1K
crispy
2 jaar geleden
Het klinkt erg ongeloofwaardig dat er helemaal geen reden zou zijn.
jc54
2 jaar geleden
Stage-uren hoef je bij ontslag niet over te doen, (ook niet opnieuw). Ontslag op staande voet kan als daar een gegronde reden voor is.
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Een tijdje terug stelde je de vraag wat er gebeurt met je stageuren als je wilt stoppen.
https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/701979/stage-uren-overnieuw-stopt-stage/ Kennelijk zoek je naar een oplossing, waarbij je wél de uren houdt en toch weg kunt.
Al eens met iemand van school gepraat??

Antwoorden (1)

Als stagiair ben je (als regel) niet in loondienst dus je kunt niet ontslagen worden. De stage kan wel afgebroken worden. Stel dat je regelmatig te laat komt, je niet netjes gedraagt, opdrachten niet of slecht uitvoert, duidelijk niet geinteresseerd bent, je niet houdt aan werkinstructies of kledingvoorschriften, zomaar wegblijft en dergelijke dan zijn dat redenen om de stage te beëindigen. Maar denk ook aan de redenen die een reden zouden zijn voor ontslag op staande voet als je wel een werknemer zou zijn. (Denk aan diefstal, mishandeling e.d.)
Ik heb nog nooit een bedrijf gezien dat 'uit het niets" afscheid nam van een stagiair.

Uren: houd er rekening mee dat die opnieuw gewerkt moeten worden. Ga hierover in overleg met school. Stage (beroepspraktijkvorming) is bij veel opleidingen een verplicht onderdeel waarbij overeenkomsten worden afgesloten met stagebedrijven, onder meer over het aantal uren.
Computoon