Mijn contract loopt binnenkort af en ik kom binnenkort in de ziektewet mag het bedriif mij ontslaan?

binnenkort loopt mijn contract af maar ik kan binnenkort opgebeld worden voor mijn knieoperatie waardoor ik in de ziektewet kom, moet het bedrijf mij in dienst/ziektewet houden nadat ik ontslagen ben door het bedrijf omdat mijn contract afliep

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
LeonardN
2 jaar geleden
Als je contract afloopt wordt je dus NIET ontslagen.
TurfGraver
2 jaar geleden
Als u ziek uit dienst gaat, meldt u zich ziek bij uw werkgever. Op de laatste dag van uw dienstverband meldt uw werkgever u ziek bij UWV. U hoeft dat dus niet zelf te doen. Vraag het wel na bij uw werkgever of hij dit gedaan heeft. Vanaf het moment dat uw dienstverband eindigt, hoeft uw werkgever u geen loon meer te betalen. U krijgt dan een Ziektewet-uitkering van UWV.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@LeonardN: de vraagsteller ziet het verschil niet tussen einde dienstverband en ontslag, dus jouw reactie helpt niet.... Hij wordt NIET ontslagen, maar het dienstverband eindigt. Resultaat, zowel bij ontslag als bij einde contract: vraagsteller zit zonder werk (in de ziektewet).
LeonardN
2 jaar geleden
"Resultaat, zowel bij ontslag als bij einde contract: vraagsteller zit zonder werk (in de ziektewet)." Nee. ALS de vrager ontslagen zou moeten worden (omdat deze bijvoorbeeld een contract voor onbepaalde tijd heeft) dan mag dat juist niet (zomaar) als je ziek bent, en zou deze dus niet zonder werk komen te zitten.
Het lijkt met dat De vrager lijkt dus foutief te denken dat deze mogelijk beschermd is tegen ontslag. Maar omdat deze niet ontslagen wordt, maar het contract afloopt, is deze dus niet beschermd door in de ziektewet te zitten/ziek te zijn. Of de vrager wat aan mijn reactie heeft gehad weet ik niet, hij was inderdaad bijzonder kort. "Hij wordt NIET ontslagen, maar het dienstverband eindigt."
Dat is vrijwel hetzelfde als wat ik dus zeg...
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@LeonardN: ik ben het niet met je eens. Het RESULTAAT is, zoals ik al zei, hetzelfde, maar juridisch is het een ander ding: Je mag NIET ontslagen worden als je ziek bent, WEL mag je contract ten einde lopen (dat zou het ook hebben gedaan als je niet ziek was geweest, de datum van einde contract stond nl. al vast...)
(O.k., als ik mezelf herlees is mijn formulering niet helemaal zuiver, en kan dus inderdaad, als je wilt, verkeerd worden begrepen.)

Antwoorden (3)

Nee, ze mogen je niet ontslaan. Maar ze zijn ook niet verplicht je contract te verlengen.
Ik weet het: het resultaat is hetzelfde, maar juridisch is het een heel verschil.
Het bedrijf ontslaat je niet.

Het is het (tijdelijke) contract dat afloopt. Dat is geen ontslag. Of je nu ziek of gezond uit dienst gaat, maakt voor de werkgever geen verschil: de verplichting om je door te betalen houdt voor de werkgever op na de einddatum van het contract.
.
Zou het nu zo zijn geweest dat het contract verlengd zou zijn, dan zou de werkgever je moeten doorbetalen bij ziekte (gedurende een bepaalde periode, ook daar zijn regels voor).
Toegevoegd op 11 maart 2022 20:37: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Volgens mij is er nog een verschil of de werkgever eigen risicodrager is of niet. De ww wordt sowieso verhaald door UWV op de werkgever bij eigen risicodragerschap. In dat geval bljft de werkgever ook nog een antal jaren verantwoordelijk voor re-integratie.
Mijn advies zou dan ook zijn te checken of u ziek uit dienst gemeld bent door werkgever. Zo niet kun u zichzelf ziek uit dienst melden bij UWV.