Wat is een ov4 klas precies?

Ik en een vriendin van mij willen nu al een tijdje weten wat een ov4 nu precies is sommigen zeggen er zitten alleen kinderen met ASS in en sommige zeggen dat er ook kinderen met emontionele/gedragsproblemen inzitten. Kan iemand mij hier een antwoord op geven?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Opleidingsvorm 4 (OV4)
OV4 is een opleiding speciaal voor normaal- of hoogbegaafde leerlingen met een diagnose autismespectrumstoornis (ASS – type 9). De leerlingen volgen hier het leerplan van het gewoon secundair onderwijs, maar binnen een ruimere omkadering.

Het doel is de leerlingen te begeleiden bij het behalen van een diploma secundair onderwijs en zich voor te bereiden op een studie in het hoger onderwijs of op tewerkstelling.

Leerplannen gewoon onderwijs
De school werkt in het buitengewoon onderwijs OV4 met de leerplannen van het gewoon secundair onderwijs van het GO!. Dat betekent dat de leerlingen op het eind van een graad de eindtermen en ontwikkelingsdoelen van het gewoon onderwijs moeten behalen. Op het einde van de studies ontvangen de leerlingen hetzelfde diploma als in het gewoon onderwijs en worden ze voorbereid om verder te studeren en/of om zich te integreren via tewerkstelling.

Buitengewoon onderwijs
Het buitengewoon secundair onderwijs OV4 biedt een ruimere omkadering afgestemd op de specifieke noden van de individuele leerling:

individuele handelingsplanning
studiebegeleiding na de lessen
kleine klasgroepen met maximum 7 leerlingen
moderne onderwijsmiddelen
persoonlijke opbergsystemen
leerkrachten met expertise in autismespectrumstoornissen
paramedische ondersteuning: psycholoog, orthopedagoog, logopedist en maatschappelijk assistent
een auti-vriendelijke omgeving: duidelijkheid, picto’s, aandacht voor sociale vaardigheden, herhaling, structuur, vast lokaal etc.
een nauwe samenwerking met ouders, CLB en externe hulpverlening
examens vanaf de 2de graad, in de 1e graad permanente evaluatie
2 jaar geleden
Opleidingsvorm 4 in Vlaanderen is voor meerdere typen:
3, 4, 5, 6, 7 en 9.
Type 2 (verstandelijke beperking) wordt nooit toegelaten op ov4.

Ik denk dat de misvatting is ontstaan doordat veel ov4 klassen alleen voor jongeren met ASS zijn ingericht. Dat kan, dat de klas speciaal voorziet in de behoefte van kinderen met ASS.

Maar er kan dus ook een ov4 klas zijn waar meerdere type kinderen toegelaten worden.

Link 1 laat zien welke type kinderen op een ov4 welkom zijn.
Link 2 laat de uitleg zien per type.

https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/separate-special-education-needs-provision-early-childhood-and-school-education-3_nl
https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/special-education-needs-provision-within-mainstream-education-3_nl
Deze link laat zien welk type welkom is op ov4:
https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/separate-special-education-needs-provision-early-childhood-and-school-education-3_nl
De link aangeduid als link 2, heb ik per ongeluk twee keer gekopieerd, en staan als eerste.
Toegevoegd op 19 april 2021 21:20: tekst