Mag een onderwijsassistent alleen voor de klas staan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen zelfstandig lesgeven en alleen voor de klas staan.
Er kan dus zowel ja als nee geantwoord worden met onderbouwing.

Antwoorden (1)

Nee. Zelfstandig lesgeven is niet toegestaan.
De kerntaak van de onderwijsondersteunend personeel is het ondersteunen van de leraar. Dit gebeurt op aanwijzing van de leraar bij het verrichten van onderwijsinhoudelijke taken en het begeleiden van leerlingen bij de verwerving van vaardigheden. Deze werkzaamheden vinden plaats onder verantwoordelijkheid van een bevoegde leraar en dus niet zelfstandig. Onderwijsondersteunend personeel is niet bevoegd voor het zelfstandig geven van onderwijs.

Het gebeurt echter wél. Steeds vaker en langer. De inspectie zal niet altijd direct ingrijpen wanneer er tijdelijk een on(der)bevoegde voor de klas staat. Door het lerarentekort is de rek is er op veel scholen namelijk uit en dit levert problemen op als er onverwachts leraren uitvallen.
Zoals Simonsdochter aanvult: ‘alleen’ voor de klas staan kan dus wel als de assistent niet alleen is en de groepsleerkracht de verantwoordelijk draagt.
De leerkracht gaat bijvoorbeeld met drie leerlingen individueel aan de slag, terwijl de assistent voor de klas staat om de overige leerlingen te begeleiden, die zelfstandig aan het werken zijn.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Aanvullingen:
Alleen voor de klas staan, kan dus wel, als de groepsleerkracht de verantwoordelijk draagt.
De leerkracht gaat bijvoorbeeld met 3 leerlingen individueel aan de slag, terwijl de assistent voor de klas staat om de overige leerlingen te begeleiden, die zelfstandig aan het werken zijn.
Dit is een voorbeeld, omdat scholen vaak ouders op de stoep hebben staan die klagen, terwijl de situatie genuanceerder is. Vraag stelt ook: alleen voor de klas. Zo zwart wit is het niet. De rek is er al uit.
Door Corona is de situatie afschuwelijk.
Ben dan blij dat een assistent tijdelijk de honneurs waarneemt, ipv bijvoorbeeld thuisonderwijs.