Waarom geldt er een opzegverbod voor arbodeskundigmn in Nederland?

Zie onderstaande info van uwe site voor werknemers. Ik vraag mij gewon af of ik in het verkeerde beroep zit!

Welke opzegverboden zijn er?(Klik om in te klappen)
In de volgende situaties geldt het opzegverbod en mag u uw werknemer niet ontslaan:

tijdens de eerste 2 jaar ziekte van uw werknemer;
als u tijdens de ziekte van uw werknemer onvoldoende aan de re-integratie van uw werknemer heeft gedaan en u daarom verplicht langer loon moet doorbetalen;
tijdens de zwangerschap en het zwangerschaps- en bevallingsverlof van uw werknemer en tijdens de eerste 6 weken nadat uw werknemer weer begonnen is met werken;
als de werknemer na het bevallingsverlof nog steeds ziek is door de zwangerschap of de bevalling;
als uw werknemer op een kandidatenlijst staat of lid is van een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging of arbocommissie (tot 2 jaar na het lidmaatschap)
als uw werknemer arbodeskundige is;
als uw werknemer de (buitenlandse) militaire dienstplicht of vervangende dienst vervult;
als er sprake is van een opzegverbod vergelijkbaar met één van de hiervoor genoemde opzegverboden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Dat is een begrijpelijk opzegverbod. Een arbodeskundige die in dienst is van het bedrijf waarvoor hij verantwoordelijk is voor arbozaken zal de directie adviseren over zaken die de arbeidsomstandigheden betreffen. Die adviezen kunnen leiden tot extra kosten voor het bedrijf. (Ik noem maar wat: werknemers zitten op ergonomisch onverantwoorde stoelen, de afzuiginstallatie voor giftige dampen functioneert niet vlekkeloos, de verplichte pauzes worden niet gegeven, enz. enz.

De directie zou zo iemand kunnen ervaren als een "lastpost" (net als bijv. een kritisch lid van de ondernemingsraad) en om die reden van 'm af willen. Al zal dat natuurlijk nooit als argument worden aangevoerd, in zo'n geval wordt wel een smoesje verzonnen.

Wil dat zeggen dat de hele categorie mensen met ontslagverboden nooit ontslagen zou kunnen worden? Nee, zie onder.

"Er zijn uitzonderingen op de opzegverboden. In de volgende situaties mag u de arbeidsovereenkomst toch opzeggen:

De werknemer gaat schriftelijk akkoord met ontslag (en komt daar niet binnen 14 dagen op terug);

De werknemer zit nog in zijn proeftijd;

De werknemer wordt op staande voet ontslagen;

De werkzaamheden van de onderneming eindigen volledig (deze uitzondering geldt niet voor de werknemer die zwangerschaps- of bevallingsverlof heeft);

De werknemer bereikt de AOW-leeftijd."

Verder: een rechter kan op verzoek van een van beide partijen een arbeidsovereenkomst ontbinden. (Dat is wat anders dan opzeggen maar het effect is gelijk). Als die partij de werkgever is, moet er een goed doortimmerd dossier liggen. Als de arbodeskundige -ik noem maar wat- regelmatig te laat komt ondanks waarschuwingen kan dat een reden zijn voor ontbinding. Maar dat heeft dan niet te maken met de inhoud van zijn werk maar met eigenschappen van de persoon zelf.
Computoon