Waar heb je recht op qua inkomen bij een stage in het buitenland?

Als je 18 jaar oud bent, een mbo opleiding volgt en wilt gaan stagelopen in Spanje, waar heb je dan recht op qua inkomen? Ik weet dat dit erg verschillend is per opleiding. Wat is een inschatting?
Ik bedoel dus niet perse een stagevergoeding, maar beurzen of een ov-vergoeding.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (1)

Als de buitenlandse stage een verplicht onderdeel is van je studie, en je (dus) tijdens je stage ingeschreven blijft staan bij je Nederlandse MBO opleiding, heb je recht op een beurs voor uitwonenden en op een ov-vergoeding.

De studiebeurs is gelijk aan de beurs die je zou krijgen als je in Nederland zou stage lopen en uitwonend zou zijn. Vanaf januari 2020 is de basisbeurs voor uitwonenden € 277,84. Als je recht hebt op aanvullende beurs (dat is afhankelijk van het inkomen van je ouders) is er nog maximaal € 371,10 per maand extra te krijgen. Daarbij kun je nog gebruik maken van de studielening.

De ov-vergoeding is € 95,51 per maand. Je ov-reisproduct vervalt in die periode. Ben je tussendoor een paar dagen terug in Nederland, dan zul je dus gewoon moeten betalen voor bus en trein.

Moet je voor je studie wel verplicht stage lopen maar hoeft dat niet verplicht in het buitenland, dan voldoe je niet aan de voorwaarden. Bij het aanvragen van de ov-vergoeding moet je een verklaring van je opleiding meesturen. Het is dus echt afhankelijk van welke opleiding je doet of je met een stage in Spanje wel of geen recht hebt op een beurs en ov-vergoeding.