Waarom zou het toelaten van alle leerlingen op bijzondere scholen niet verplicht hoeven te zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vreemd. Deze vraag is gisteren ook al gesteld, zij het dan in iets andere bewoordingen.
Zal ik dan maar weer precies hetzelfde antwoord gaan geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt, maar ik realiseerde me dat ik de vraag verkeerd gesteld had.

Het beste antwoord

Elke school heeft een levensovertuiging. Ook de openbare. Dat kan zowel de atheistische zijn als de moslim overtuiging.
Veel mensen die afschaffing bepleiten van het bijzonder onderwijs dienen zich dan wel te realiseren dat dat MOET betekenen dat elke levens overtuiging aan bod dient te komen op de overgebleven schoolsoort. Dus ook dat kinderen van atheistische ouders leren bidden (zowel op de joodse, de christelijke als de moslim wijze.)
Daarnaast heb je nog wat andere levensovertuigingen, ook regelmatig "kerken" genoemd. De bekendsten hiervan zijn wel het marxisme en het humanisme.

Een groot nadeel van al die overtuigingen door elkaar an jonge kinderen geven betekent vrijwel zeker dat er binnen de gezinnen extra botsingen tussen de generaties gaan komen. Zo iets als: Maar juf zei xxxx

En juist dat voorkom je als de levensovertuiging binnen gezin en op school enigszins op elkaar lijkt.
En in tegenstelling tot anderen geloof ik niet dat het dwingen tot het mengen van overtuigingen leidt tot vrede en integratie. Kijk maar naar bv voormalig Joegoslavie waar men geprobeerd heeft allerlei verschillende groeperingen te dwingen door elkaar te gaan leven.

Juist vanuit een sterke eigen groep kom je veel beter tot acceptatie van andersdenkenden, tenminzste als je WEL verplicht stelt dat iedereen dient te leren dat er inderdaad verschillende levensovertuigingen bestaan en dat je dat dient te accepteren.

Daarnaast heb ik geen zin in door de politiek gecontroleerde scholen met het risico van eenzijdig opgelegde indoctrinatie (zie bv in het voormalig oostblok) terwijl de ouders dan geen enkele keus meer hebben. Daarom valt er meer te zeggen voor het opheffen van het openbaar onderwijs en de huidige openbare scholen ook te plaatsen onder een overkoepelend schoolbestuur. Bv humanistische en/of atheistische georienteerde scholen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vanuit mijn vakgebied, het basisonderwijs, kan ik daarover het volgende vertellen:

Wanneer het bijzonder onderwijs leerlingen mag weigeren, ligt het gevaar op de loer dat dit gebeurt op gronden die niets met de grondslag van de school te maken hebben.

Zo mag het bijzonder onderwijs kinderen weigeren omdat ze bv vol zitten. Ook kinderen met een taalachterstand mogen geweigerd worden.
Je krijgt dan een situatie waarin het openbaar onderwijs
bomvol komt te zitten, bovendien met relatief veel kinderen met een leerachterstand of andere leerproblemen.

Daarom ben ik voor afschaffing van de vrijheid voor bijzonder onderwijs om kinderen te mogen weigeren.

Ter toelichting:
Ik ben 10 jaar coordinator geweest van de zgn ‘schakelklassen’ (kinderen uit het buitenland die bij ons in een jaar tijd Nederlands leerden spreken, lezen en schrijven)
Aan het einde van die periode moesten deze kinderen uitstromen naar een school bij hun in de buurt.
Dit was altijd een enorme zoektocht naar een school.
Het bijzonder onderwijs weigerde vrijwel altijd om dit soort kinderen op te nemen. Al waren deze kinderen van dezelfde religieuze achtergrond, het bijzonder onderwijs had er nooit trek in. Uiteindelijk moesten ze dan toch naar een openbare school, soms zelfs met een busje omdat deze school een eind uit de buurt lag.
Te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een recht van de bijzondere scholen.
"Scholen mogen enkel nog kinderen weigeren als zij of hun ouders de grondslag van de school in kwestie niet respecteren."
De gedachte hierachter is dat ouders hun kinderen naar een bepaalde school doen omdat dit hun levensovertuiging is. Als op de school kinderen met een tegenstrijdige levensovertuiging geplaatst worden kan dit verwarrend voor het kind zijn.

Zolang deze bijzondere scholen bestaan en de keuze voor onderwijs op deze manier georganiseerd is, mag je hiervoor wel respect hebben. Soms kiezen ouders er voor om hun 'geloof' op die manier te beschermen. Zij hebben het er dan voor over om hun kind op een school te doen die veel verder van huis is om bepaalde opvoedingsidealen in de praktijk te brengen.
Bijzonder onderwijs dat alle leerlingen moet accepteren verliest zijn 'bijzondere karakter'.

Een andere discussie is "afschaffing van bijzonder onderwijs" en alleen nog openbare scholen. Op deze scholen wordt iedereen toegelaten, wat zijn levensovertuiging ook is. Als dit goed gepraktiseerd wordt, kan dit veel voordelen hebben. De kinderen kunnen dan kennismaken met veel culturen en geloven. Als dit op de juiste manier gedaan wordt, kan dit begrip en integratie opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan in mijn visie alleen, als het particuliere scholen betreft. Elke school die enige vorm van subsidie ontvangt, moet verplicht worden om IN PRINCIPE alle leerlingen toe te laten. Echter: vol is vol en als het een kind betreft wat (vanwege een handicap bv) op een andere school thuishoort, wordt het verhaal anders.