Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het inplannen van werk op dagen die niet opgegevem zij door de werknemer illegaal?

Ik werk sindskort bij alberthein (ben 16 jaar)als kassiere. Ze plannen mij in op dagen waarvan ik aangeef dat ik niet kan... Dat mag toch helemaal niet?! ik ben er erg kwaad over en heb de neiging om gewoon niet op te dagen.... Is het illegaal om mij dan in te plannen? en wat zijn de concequenties als ik niet kom opdagen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
Antoni
4 jaar geleden
In overleg moet je daar toch uit kunnen komen? Informeer ze opnieuw over de dagen dat jij niet kan komen werken. Misschien hebben ze gewoon een fout gemaakt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je werkgever mag je inplannen op willekeurige dagen, als er niet in je arbeidscontract staat dat je alleen op andere dagen werkt (als er bijv. staat dat je alleen op zaterdag werkt, mag je werkgever je niet ineens op maandag inplannen). Als het niet in je contract staat, kan je werkgever je natuurlijk altijd proberen in te plannen op welke dag dan ook. Ga langs bij je werkgever en zeg dat je bent ingepland op dagen dat je niet kunt - het kan zomaar dat de informatie over wanneer je kunt of niet, niet goed is opgeschreven, of niet goed is overgekomen bij degene die je inplant. NIET boos worden, gewoon rustig melden dat je alleen op die-en-die dagen kunt, en niet op de dagen dat je bent ingepland. Ik wens je sterkte en succes - dit hoort allemaal bij het "leren werken"!
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Nee, dat is niet illegaal. Maar natuurlijk mag jij wel aangeven wanneer je niet kan. Niet op komen dagen zou ik afraden, wel even doorgeven dat er iets mis is gegaan bij de planning.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding