Huren advocaten een advocaat in?

Als iemand die werkt als advocaat in een situatie komt waarbij ''normale'' mensen een advocaat inhuren, huurt een advocaat dan een andere advocaat in, of verdedigt de advocaat dan zichzelf?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Wanneer een advocaat zelf een probleem heeft waarbij hij voor de rechter moet komen huren zij meestal zelf ook een advocaat in. Een advocaat zou eventueel ook zichzelf kunnen verdedigen in de rechtszaal, maar dat is meestal niet het geval omdat het vaak beter is om iemand met een onafhankelijke rol naar de zaak te laten kijken. De advocaat zou door zijn eigen emoties beïnvloed kunnen worden en daardoor fouten maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Sennasmit, van mij een plus:
Mr Jan Kabalt schreef het al eens als Mr. van de week:
De ervaring leert dat de emotie de boventoon gaat voeren, daar waar veelal slechts de ratio past.
Het is één van de redenen om niet de eigen verdediging te voeren.
Een advocaat kan zichzelf in een strafzaak verdedigen zolang dit in zijn rechtsgebied ligt. Hij zal dit zeker doen als het een rechtsgebied is waarin hij zelf cliënten verdedigt en daardoor zeer ervaren is. Is het in een ander rechtsgebied dan waarin hij zich heeft gespecialiseerd dan zal hij zich laten verdedigen.
Vroeger mocht een advocaat zijn eigen zaak niet pleiten. Dit was een deontologische regel, de beroepsregels. Een advocaat mag ook geen zaak pleiten waarbij een kantoorgenoot (of naaste familie) partij is.
Een advocaat die zijn eigen zaak pleit treedt niet op als advocaat en draagt ook geen toga. Hij is gewoon een partij in het geding die zijn eigen zaak pleit. Hij heeft ook geen recht op een rechtsplegingsvergoeding. Enkel een partij die bijgestaan wordt door een advocaat kan recht hebben op een rechtsplegingsvergoeding.
Als het om een strafrechtzaak gaat waarbij zware verdenkingen gelden, dan zal hij de verdediging aan een collega overlaten. Stel dat hij in hechtenis zit met beperkende maatregelen, dan is het zeer onverstandig, zo niet onmogelijk, om zelf de verdediging te voeren met uitzicht op een gunstig resultaat. Niet voor niets huldigt de Disciplina het gezegde “De advocaat die zijn eigen zaak bepleit heeft een dwaas als cliënt”.
Maar in een zaak als snelheidsovertredingen, wildplassen of openbare dronkenschap kan een advocaat zelf prima zijn eigen verdediging voeren.
Toegevoegd op 30 mei 2019 14:06: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ prima antwoord.
Maar probeer maar eens objectief te blijven in je 'eigen zaak'.
Dit geldt voor alle beroepen, toch?
Een chirurg zal gerust een diepe splinter verwijderen bij zijn partner, maar geen tumor verwijderen.
De tandarts zal echt wel zijn eigen tandsteen verwijderen, maar zelf geen wortelkanaalbehandeling uitvoeren in zijn mond.
Een psycholoog kan goed luisteren naar zijn kind, maar niet objectief therapie geven, laat staan zichzelf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat verwoordt @Sennasmit is haar antwoord om een collega-advocaat de verdediging op zich te laten nemen (hetgeen niet altijd gebeurt). Vandaar van mij een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt, waar trek je inderdaad de grens tussen zelf doen en uitbesteden.
Soms kun je het wel zelf doen, soms gaat het niet.
Soms mag je het zelf doen, soms is het verboden.
Etc.