Als een zin begint met 's morgens is het dan (let op de hoofdletter) : 's Morgens of S' morgens?

Ik weet niet beter dat je in het begin van een zin schrijft: 's Morgens. Maar een kennis met wie ik vaak mail schrijft (typt) dan: 'S morgens.
Daar kijk ik zo raar tegen aan. Wat is goed en wat niet of kan het allebei?

4 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

De kennis doet het verkeerd. Jij hebt gelijk.

Wanneer een zin met een apostrof begint krijgt het eerstvolgende volledige woord in de zin de hoofdletter. Dus: 's Avonds werkt John in een café. 's Morgens schrijft de kennis een brief.
Amadea
4 jaar geleden
misslobe
4 jaar geleden
Aaaaah mooi zo dankje. Beste antwoord... maar hoe kan ik dat doen? 'Vroeger' kon je dat zo aan klikken maar op de 1 of andere manier lukt niet meer als erop klik... weet jij dat?
Amadea
4 jaar geleden
Je klikt op de drie grijze puntjes rechts boven de vraag, en dan kun je kiezen voor de optie beste antwoord.
LeonardN
4 jaar geleden
Nee dat zit linksboven het antwoord.

Andere antwoorden (1)

's Morgens is goed.

S' morgens niet en 'S morgens ook niet. De 's is een verkorting van 'des'. Dus 'Des morgens' zou theoretisch ook nog kunnen.
Vergelijkbaar: 's-Hertogenbosch
Toegevoegd op 28 april 2019 18:54: tekst
Computoon
4 jaar geleden
misslobe
4 jaar geleden
Dankje, ik had het nu zelf ook verkeerd getypt :-D
Ik type dus altijd 's Morgens aan het begin van een zin...
Computoon
4 jaar geleden
Ja, dat hoort ook zo.
Maar ik had het even voluit geschreven om te laten zien waar die 's vandaan komt. Dan wordt meteen duidelijk waarom de ' niet na de 's' kan komen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Het is een herinnering uit een ver verleden, maar volgens mij herinner ik dat mijn leraar op de lagere school als volgt redeneerde:
1) De eerste letter van het eerste woord van een zin wordt een hoofdletter
2) 's staat voor "Des morgens" waarbij de eerst 2 letters van 'Des' wegvallen
3) hou je over: 's morgens (morgens dus met een kleine letter 'm' ! Immers 'morgens' is het TWEEDE woord in de zin.)