Mag mijn werkgever mijn verlof weigeren?

Hoi ! Ik ben 20 jaar oud en werk als parttimer in de detailhandel , ik heb laatst voor 7 dagen verlof aangevraagd omdat ik van mijn 3 weken vakantie nog een week tegoed heb ... Toen ik dit wilde invullen voor eind december 2018 word mij doodleuk verteld dat niemand bevoegd is om in december vrij te nemen vanwege verwachte drukte ... Ik vind dit maar vrij krom in elkaar zitten met de volgende redenen :
1: niemand mag vrij in december waarom mag leidinggevend personeel dan wel vrij op de feestdagen (staat ingevuld en wel op de agenda) ?
2 : er staat nergens in mijn contract aangegeven dat ik geen vrij mag nemen in december ...
3 : ik heb mijn verlof ruim 5 maanden van te voren aangeven en toch word het afgewezen

Ook heb ik alleen maar 1 kopie met handtekening van mijn eerste contract thuis liggen en mijn 2e en 3e contract ( zit nu in mijn 3e contract ) heb ik nooit gezien of ondertekend en na meerdere malen dat aangekaart te hebben en ook nooit wat van heb gehoord heb ik het idee dat ik nu voor jan lul werk.

Ik hoor graag van toekomstige reacties !

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Ritsuka
5 jaar geleden
ja, dat mogen ze afkeuren.

Antwoorden (2)

Je contract is dus gewoon van rechtswegen verlengd niets mis mee. Ja je werkgever kan om inderdaad drukte weigeren om je die week vrij te geven neem dus een andere week.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vanwaar de min?
Verwachte drukte is toch echt een goede reden om in een bepaalde periode een verlofaanvraag te weigeren.
ronron1212
5 jaar geleden
Ik heb een vaste minner
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Goed antwoord.
--Uw werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als uw vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf (‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’).---
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vaste minnaar @ronron1212, ik zou bijna vragen: wie niet :) "+"
Castle
5 jaar geleden
Als je na schriftelijke aanvraag na 2 weken nog niets gehoord had is het van rechtswehe goedgekeurd. Hebben ze binnen 2 weken iets laten weten en dus afgekeurd dan heb je pech.
Artikel: bw 7:638
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel638
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Of maak nog eens een praatje, maar dan niet in de Calimerostijl: zij mogen wel en ikke niet en dat is niet eerlijk, oh nee.
https://www.werk.nl/werk_nl/werkgever/contract-ontslag/contract-loon/vakantie-verlof
Het mag wel, maar enkel als er een zwaarwegend belang genoemd kan worden.

https://www.lindasresources.nl/hrblog/verlof/verlof-weigeren-afkeuren/

Check het personeelshandboek, CAO of contract
Kijk altijd in een personeelshandboek CAO of contract wat er is afgesproken over hoe je verlof dient aan te vragen. Bedrijven kunnen bepaalde afspraken, periodes of termijnen hebben om de continuïteit van de organisatie te waarborgen. Met het tekenen van je contract ben je hier vaak mee akkoord gegaan.

De werknemer bepaalt wanneer en hoelang
In principe is het zo dat een werknemer bepaald wanneer die verlof wilt opnemen. De werknemer is meestal leidend. Werkgevers zijn verplicht om te zorgen dat hun werknemers vrij kunnen nemen. Werkgevers doen er ook goed aan om verlof te stimuleren vanuit de zorgplicht die zij hebben en om te voorkomen dat er veel te veel verlofuren worden meegenomen naar een nieuw jaar.

Afkeuren moet binnen twee weken:
De werkgever dient binnen twee weken een eventuele afkeuring of akkoord af te geven. Mocht jij dus binnen twee weken niets horen dan kan de aanvraag als geaccepteerd beschouwt worden en heeft de werkgever pech!

Afkeuren verlof moet ook met een gewichtige reden:
Afkeuren mag alleen met een gewichtige reden. Dit moet betekenen dat jouw vakantie dusdanige ernstige verstoring van het bedrijf veroorzaakt. Kortom als jij er niet bent dan loopt alles in de soep en heeft dit ernstige gevolgen. Dit is zelden het geval, want meestal is iedereen wel vervangbaar . De werkgever moet er ook voor zorgen dat jij met vakantie kunt gaan.

Kortom:
De werknemer is leidend en de werkgever mag het verlof niet zomaar afkeuren. Zorg wel altijd even dat verlof met andere collega’s wordt afgestemd en dat er rekening wordt gehouden met de collega’s die kinderen hebben. Alles moet ook wel weer naar redelijkheid en billijkheid gebeuren. Goed werkgeverschap en goed werknemerschap blijft ook altijd tellen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wij hebben 15 man in totaal lopen waarvan er nu nog 2 net zijn aangenomen.
Doordeweeks lopen er 5 rond en tijdens weekenden en vakantie periodes 10 man verspreid over resterende dagen . Ik heb zeker wel 4x mijn cao doorgelezen en contract en er is nergens schriftelijk te vinden dat het niet zou mogen .
Contact heb ik ook opgenomen met het hoofdkantoor die bevestigen inderdaad dat in december vrij vragen geen optie is maar toen ik om een duidelijk argument vroeg konden zij mij die niet geven . Dus ik vind het erg vreemd dat het nergens op papier te vinden is en mondeling het wel gezegd word .
Erna55
5 jaar geleden
Je kunt het hier vinden:
--Uw werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als uw vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf (‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’).---
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen
LeonardN
5 jaar geleden
@Amber Dat is het mooie, zolang niemand de regels leest en niemand ertegen in gaat zal iedereen schikken. Ik weet niet of je er al zolang werkt dat je kan bevestigen dat het idd zo druk is dat niemand vrij zou kunnen nemen?
Ik weet ook niet of je hoog wil spelen, je kan er vast een procedure van maken, maar dat zal je vast geen vrienden opleveren. Het is inderdaad bijzonder dat er niks over in je contract staat, dat had wel zo eerlijk en duidelijk geweest, dit is blijkbaar niet een regel die gisteren verzonnen is maar al tijden zo lijkt te worden opgelegd.