Mag ik een gemiste schoolexamen opnieuw maken zonder die te gebruiken voor mijn herkansingen?

Ik zit in me eindexamen jaar van havo. Dit houd op onze school in dat we drie weken schoolexamens hebben (verdeeld over een jaar). En een groot eindexamen. Na de laatste SE week mag je 3 herkansingen maken. Tijdens de eerste schoolexamens (van Schoolexamen week 1), hebben wij woensdags een Engels brief moeten schrijven. Dit gebeurde in de mediatheek, maar aangezien de mediatheek te klein is om alle havo leerlingen in een keer in op te vangen werden de leerlingen opgedeeld, leerlingen zonder scheikunde moesten s'ochtends en leerlingen met scheikunde s'middags. Dit stond ook zo vermeld op onze planning van de SE week, maar ik maakte natuurlijk de fout om niet te kijken naar wel of geen scheikunde. S'ochtends werd ik wakker om 9.00 (moment dat de test begon) en had allemaal appjes gekregen van medeleerlingen die gingen over waar ze die engels brief moesten maken. Toen wist ik het, ik zit helemaal verkeerd ik was meer dan een half uur te laat aangezien ik met de bus moest komen, en ging met ligte paniek naar de teamleider. De teamleider en ik hebben een slecht verleden met elkaar de man heeft mij nooit eerlijk behandelt en zei dan ook dat ik de test ipv gwn in de middag met scheikunde mocht maken moest gebruiken als herkansing. Ik ben het hier absoluut niet mee eens en ben naar de examen commissie gestapt (na SE week 3 ongeveer een half jaar later, ik weet dat ik laat ben). Nu is mijn vraag sta ik in mijn recht? Examenreglement is te vinden op strabrecht.nl. SS zijn toegevoegd

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Utrecht
6 jaar geleden
De examencommissie zal bepalen of je in je recht staat.
En let ondertussen ook een beetje op je grammatica en spelling; hier maakt je je examinator Nederlands niet gelukkig mee.
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je pas na een half jaar protesteert, dan heb je zelf je kans op herkansing al verprutst.
MarBet
6 jaar geleden
Je maakt niet zoveel kans, er is volgens het reglement gehandeld. Je was afwezig op het moment dat jij examen had, zonder dat er sprake was van overmacht. Dat betekent dat je een kans gemist hebt. Was er wel sprake geweest van overmacht, dan was het mogelijk geweest dat je nog een extra kans zou hebben gekregen. Maar dat is niet het geval. Zie artikel 20.3 van het reglement.

Antwoorden (1)

Het antwoord kan je zelf in het reglement vinden. Je komt (met een ongeldige reden) niet naar het schoolexamen. Volgens Hoofdstuk 1 artikel 6 mag de rector vervolgens de keuze maken wat de gevolgen zijn. De eerste optie is:

het toekennen van het cijfer 1 voor een test of praktische
opdracht van het schoolexamen of het centraal examen; de rector kan een leerling voor het genoemde onderdeel
van het schoolexamen van herkansing uitsluiten.

Je moet dus blij zijn dat je het SE nog wel als herkansing mag doen, dat recht had hij je kunnen ontnemen.

Zuur, maar wel een goede les.