Moet je bij wiskunde personen naar boven of naar beneden afronden?

Ik had met wiskunde proefwerk een opdracht met personen. Ik kwam uit op 144,25 personen. Nu lijk het mij dat je mensen ALTIJD naar boven afrondt, dus 145. Maar bijna iedereen uit mijn klas had 145. Hoe zit het nou met afronden met personen?

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik bedoel dat mij hele klas 144 had***

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (1)

Dat hangt van de vraag af. Als er iets staat in de trant van 'hoeveel mensen zijn er minimaal nodig om....' rond je af naar boven; als er iets staat in de trant van 'hoeveel mensen kunnen er maximaal...' rond je af naar beneden. Bij twijfel of onduidelijkheid gewoon afronden volgens standaard regels (in dit geval 144,25 = 144).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag was hoeveel meisjes er onder de 40kg waren. Antwoord was dus 144,25. Nu lijkt mij dat 144 niet genoeg is en 145 wel. bij 144 mis je nog 0,25 meisje. Dus ik zou zeggen 145 en u?
gvrox
6 jaar geleden
@bascram en welke informatie werd er nog meer gegeven waarmee je op 144,25 uitkwam ?
tinus1969
6 jaar geleden
@gvrox @bascarm. Inderdaad, uit de context moet blijken hoe je moet afronden,. Maar als er een grens is op 144,25, dan is dat waarschijnlijk een bovengrens, en zullen slechts 144 meisjes die grens halen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969 @gvrox
Het was met een boxplot en ik moest kijken hoeveel meisjes onder de 40 kg waren, dat was 75% van 159 meisjes, dus 119,25 (de jongens moesten er ook nog bij voor de 145 te maken, maar dat is niet relevant hier). Dus maar ik kan het niet uitstaan dat ik nu punten verlies door zo’n lullig afrondingsfouten