Mogen leraren zomaar een behaald cijfer verlagen omdat de desbetreffende student vaak absent in de les is geweest?

Het gaat om een eerstejaarsstudent van het HBO. Hij/zij is vaak ziek, en daardoor absent geweest. Nu is er een tentamen van een bepaald vak geweest, waarvoor die leerling oorspronkelijk een 5,6 had. Op het HBO (daar tenminste) wordt afgerond op hele cijfers, en omdat er precies 0,1 punt zat tussen een onvoldoende en een voldoende is gekeken of de leraar vond dat die persoon een voldoende verdiende. In verband met zijn/haar absentie vond die leraar van niet en nu heeft die student een 5 in plaats van de oorspronkelijke 6. mag die leraar dat zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarover zou het tentamen/examenreglement uitkomst moeten bieden. Dit stelt de hogeschhol zelf op, daar zijn geen wettelijke regels voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er moet worden afgerond, zou dat om eerlijk te zijn altijd op dezelfde manier moeten gebeuren.

Antwoorden (1)

Nee dat kan echt niet. Een examen moet objectief beoordeeld worden aan de hand van beoordelingscriteria. Dat moet voor iedereen gelijk zijn en dat moet vooraf ook bekend zijn. Een examen is een momentopname, alleen de prestatie van dat moment telt.
Het kan wel zijn dat een examen over een langere periode is uitgestrekt en het kan ook zijn dat houding deels wordt meegewogen in de beoordeling, als dit volgens het examen en de beoordelingscriteria de bedoeling is.
Ik ben beter op de hoogte van hoe het in het mbo geregeld is, maar daar zijn dit soort praktijken echt not done. Ik kan me niet voorstellen dat het in het hbo anders is. Ik zou hier melding van maken bij de examencommissie.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals hierboven gezegd. Toevoeging: alleen maar goed dat de desbetreffende student een voldoende gehaald heeft, terwijl hij vaak ziek is! (Ik neem aan dat hij daardoor ook veel lesstof heeft gemist). De student kan er toch ook niks aan doen dat hij vaker ziek is dan gemiddeld. Aanspreekbaar maken dus!