weet iemand het metrum van dit gedicht? wij snapper er niks van

in een wereld van louter plezier
kwam ik haar tegen, glimlachend,
en ze zei: wat liefde is geweest
luister ernaar in de bomen
en ik knikte en we liepen nog lang
in de stille tuin.

de wereld was van louter golven
en ik zonk in haar als een lijk
naar beneden het water sloot
boven mijn hoofd en even
voelde ik een vis langs mij strijken
in de stille zee.

dag zei ik tegen haar dag kom
ik je nog eens tegen, glimlachend
maar de wind blies weg
haar gezicht in het water
en ik knikte en ik werd onzichtbaar
in het stille leven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lees de eerste zin hardop (een paar maal) in een weeee reld van louuu ter ple ziiiier het ritme van deze zin is (het metrum dus): kort, kort, lang kort kort lang, kort kort lang. dat schrijft je op als; a a b, a a b, a a b. Spreek uit als da da DUM, da da DUM, da da DUM. Het metrum van deze zin is dus anapest. Niet alle zinnen hebben het metrum anapest. Je zult iedere in op deze manier moeten behandelen. Troost je het is geen makkelijk gedicht, het bevat verschillende metrums. Veel zinnen zijn gecombineerd. Er wordt veel gebruik gemaakt van de stijlfiguur enjambement'. Dat betekent dat veel zinnen doorlopen naar de volgende regel. bijvoorbeeld: en ik knikte en we liepen nog lang in de stille tuin. Dit alles kun je niet leren uit een boekje, maar wel door samen de gedichten steeds maar weer hardop te lezen en de ritmes te ontdekken. De ritmes die het metrum bepalen. Een metrum of (vers)maat is de term die in de poëzie gebruikt wordt voor een combinatie van beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen. In de poëzie heet het versvoet of versmaat in de muziek heet het 'de maat'. https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/65183-analyse-van-poezie-rijmschema-strofe-metrum-voet.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100