Als je in de 3e zit op het middelbaar, moet je dan voldoende staan voor de vakken die volgend jaar niet in je pakket zitten?

Ik zit nu in havo 3, wat betekent dat ik volgend jaar een profiel moet kiezen. Nu is mijn vraag, moet ik voldoende staan voor vakken die volgend jaar niet in mijn profiel zitten? Want ik weet namelijk niet of het me ooit gaat lukken om goed te staan voor de exacte vakken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zijn volgens mij geen landelijk afgesproken regels. Je kan beter overleggen/vragen aan je school hoe zulke regels werken, of het reglementenboekje erop naslaan. Vaak mag je wel een of soms twee voldoendes (een 5, niet een 3) hebben, als deze maar weer gecompenseerd worden door een 7 of 8.
Ritsuka
6 jaar geleden
Overleg met je mentor
Antoni
6 jaar geleden
Je kan bijles vragen of ergens anders regelen in de vakken waar je niet goed in bent.
MarBet
6 jaar geleden
De vakken die je laat vallen tellen op dezelfde manier mee, want met je overgangsbewijs heb je bewezen dat je de vakken die je tot en met de derde moest volgen op voldoende niveau beheerst. Wat je er mee doet, doet er dus in principe niet toe voor de overgang. Alleen als je op het randje van wel of niet overgaan zit en dus een bespreekgeval bent, kan het zijn dat je wel het voordeel van de twijfel krijgt.

Antwoorden (2)

Dit verschilt per school helaas, maar op de meeste scholen is het zo dat je onvoldoende mag staan tot een bepaald nivaeu.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ klopt wel een beetje.
Het kan per school verschillen, dus alleen info van de school geeft zekerheid.
Hier een voorbeeld van de overgangsnormen havo-3 naar havo-4 van het Twickel College te Hengelo.
Twee onvoldoendes mag, maar maximaal één in de gekozen examenvakken. http://twickelcollege.nl/assets/files/Twickel_Hengelo/08122014_Overgangsnormen_3havo_en_3vwo.pdf
Ja ook voor de vakken die je komend jaar niet hebt door de keuze van je vakkenpakket moet je voldoende staan. Bij mij was dat minstens een 5,5 gemiddeld op elk vak en volgens mij 1x een 4 maar dan moest je wel compensatie punten hebben van bijvoorbeeld een vak waar je gemiddeld een 8 op staat. (Ik deed vmbo-tl, het kan per niveau verschillend zijn)

Vraag voor de zekerheid je mentor, die kan het je vast beter uitleggen.