Hoe zit het met leerplicht als ik na mijn HAVO nog VWO ga doen? en hoeveel uren kan ik in een jaar missen?

Ik heb een havo diploma, ben 17 jaar en vroeg me af hoeveel lessen ik in een jaar kan missen, aangezien je niet leerplichtig meer bent als je een havo diploma hebt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Erna55
6 jaar geleden
Vanwaar deze vraag ?
Ben je van plan te gaan verzuimen ?
Of wil je een diploma halen ?
Een diploma willen halen maar nu al plannen om te verzuimen lijkt me geen goede combinatie.

Antwoorden (2)

Als je 17 bent en een havo-diploma hebt, ben je niet meer leerplichtig inderdaad, maar je dient je wel te houden aan de absentieregeling van de school. Die regeling kan per school verschillen, dus je zult bij je school na moeten gaan wat de regels zijn.
Los hiervan, als je doorstroomt naar vwo, lijkt het mij raadzaam gewoon zoveel mogelijk alle lessen bij te wonen en niet op voorhand al zoveel te spijbelen als is toegestaan. Je zult immers toch de stof voor je examens moeten beheersen en dus de lessen volgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
De schoolregels gelden ook gewoon voor leerlingen met een startkwalificatie.
In principe ben je inderdaad niet meer leerplichtig, en mag je in feite legaal 'spijbelen.' Echter hebben scholen een absentie regeling voor het krijgen van een 3e tentamen herkansing zoals 'bij 91% absentie krijg je deze.' Dit is in feite het enige nadeel dat je kan ondervinden als je te vaak wegblijft van school.

Daarnaast raad ik het je sowieso niet aan om vaak weg te blijven, want het Vwo is erg pittig. Met alleen spijbelen kom je er niet. Waarschijnlijk herken je heel veel dingen nog van de Havo, maar naarmate 5 vwo vorderd merk je dat het Vwo dieper op het leefstof in gaat, dan dat je bij de Havo bent gewend.