Waarom geven ze het landelijk fietsexamen niet in groep 8?

Lijkt mij veel beter.. dat is namelijk ook een goed moment om je kind een nieuwe (of tweede hands) fiets te geven met alles er op en er aan i.v.m. de middelbare school. oke, ik weet dat je nooit vroeg genoeg kunt beginnen.. maar voor sommige ouders wel even een probleem, omdat de nieuwe (grotere) fiets, toch even op zich laat wachten tot net voor de middelbare school.
Ik weet het, een leenfiets kan ook!
Maar toch..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is zo dat er nogal eens kinderen niet gelijk slagen voor het fietsexamen. Dan kunnen ze in groep 8 een herkansing krijgen. Als ze in groep 8 de eerste poging doen, dan is een herkansing niet meer zo makkelijk mogelijk.

In het laatste jaar van de basisschool gebeuren al heel veel spannende zaken. De kinderen worden getoetst (bijv. Cito-toets), moeten een keuze maken voor vervolgonderwijs. Dit is al genoeg voor deze kinderen. Als in dit jaar ook nog het fietsexamen plaats zou vinden, waar ze net als voor de (cito-)toets, klaargestoomd moeten worden, zou er in één jaar wel erg veel druk op deze kinderen komen te liggen. Vandaar dat er voor gekozen is om het fietsexamen in groep 7 af te nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100