Waarom hoeven scholieren geen snelwegen te leren?

Snelwegen zijn uitermate belangrijke elementen voor het functioneren van het land en ook zeer wezenlijk voor je ruimtelijke oriëntatie. Dus een paar daarvan leren bij topografie lijkt me niet meer dan logisch. Toch gebeurt dat niet. Waarom?

7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee, je hebt helemaal gelijk!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Je hebt een punt !
Goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat je er pas mee te maken krijgt als je volwassen bent. Daarnaast gebruikt straks iedereen een navigatiesysterm en nog een paar jaar verder rijden auto's.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan omdat snelwegen verbindingen tussen (grote) steden vormen. Wanneer je dus weet waar een stad ligt volg je de weg die daar volgens de bewegwijzering naartoe leidt. Het doet er dan weinig toe welk nummer deze weg heeft. Wanneer je van Arnhem naar Breda moet, weet je op basis van topo dat op die lijn Nijmegen en Den Bosch liggen. De bewegwijzering zorgt dan voor de rest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie vraag. Ik heb me altijd afgevraagd waarom ik wel moet weten waar bepaalde kanalen en rivieren liggen, maar niet iets simpels als waar de A1 loopt ;-). Lijkt me veel praktischer.
Poet
7 jaar geleden
Mr Tomaat bijna alles wat je op de middelbare school leert is pas nadien bruikbaar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Poet
Goed argument. Sterker nog veel heb je eigenlijk helemaal niet of nooit meer nodig, de kans dat je snelwegnummers zal gebruiken in je latere leven is wel vrij groot.

Antwoorden (3)

Je hebt een punt !

Toch moet je in een klas ook keuzes maken. De kinderen moeten zich al leren oriënteren door de ligging te leren van landen, bergketens, provincies, steden en rivieren. Dat is de basis. Daar ook nog snelwegen bij te moeten leren met hun verwarrende namen én nóg een ander verband met als die namen van steden, dat is wat too much op een basisschool !

Later wanneer de algemene topografie wat is ingedaald krijgen ze (veelal) rijles. Van daaruit ontstaat bij velen de behoefte om het wegennet te verkennen en te leren vanzelf.

Maar toegegeven: ik ken diverse mensen in mijn omgeving (om de een of andere reden bijna altijd vrouwen) die, ondanks hun rijbewijs, altijd alleen maar korte afstandjes blijven rijden en zelden of nooit de snelweg opgaan. Zij missen wat kennis die hen in bepaalde gevallen beslist kort op hun vrijheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Je hoeft toch niet álles via school te leren, gewoon via het leven, door zelf te onderzoeken en ervaren kan ook. Waarom zou iemand die niet geïnteresseerd is in lange afstanden moeten weten waar de A13 is en onderdeel is van de E19 (Zolang haar (meestal) mannelijke partner het maar weet ::)))
Dat heeft niet zoveel nut want de nummers liggen niet 'voor de eeuwigheid' vast. Zo is het snelwegnummer A3 om een historische reden nog niet in gebruik terwijl er wel een A2 en een A4 is. Misschien komt deze alsnog. Belangrijker is om de plaatsen te leren en je daarin enigszins te kunnen oriënteren.

Als je weet dat de A2 loopt van Maastricht tot Amsterdam v.v. dan moet je nog steeds weten in welke richting je 'm moet oprijden, afhankelijk van de gewenste bestemming.

Er zijn wel meer zaken die niet geleerd worden op school op dit gebied maar die in het dagelijks leven handig blijken. Bijvoorbeeld: als ik met de trein wil reizen van Vlissingen naar Groningen, bij welke stations moet ik dan overstappen. (En hoe gaat dat.)
Computoon
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp de min niet. Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onzinredenatie in mijn ogen. Iran heette vroeger Perzië. New York heette vroeger ook niet zo, toch leren we dat wel, de A4 heeft daarvoor geen ander A-nummer gekend en ik kan me niet voorstellen dat dat snel zal veranderen. De A3 zou je idd zelfs preventief al kunnen leren, is een leuke instinkvraag van te maken trouwens. "Als je weet dat de A2 loopt van Maastricht tot Amsterdam v.v. dan moet je nog steeds weten in welke richting je ‘m moet oprijden, afhankelijk van de gewenste bestemming." :D Het is denk niet de bedoeling om snelwegen te leren ipv plaatsen, maar een combinatie. "Belangrijker is om de plaatsen te leren en je daarin enigszins te kunnen oriënteren." Eens. Mijn opa en oma rijden ook overal heen, maar weten niks van A-wegen, want die waren er niet toen zij begonnen te rijden, ze rijden van plaats naar plaats.
ronron1212
7 jaar geleden
@MrTomaat a wegen zijn er al een tijdje
n 1921 opende bij Berlijn in Duitsland de eerste autosnelweg ter wereld, onder de naam Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße (AVUS) en aanvankelijk werd deze gebruikt als racecircuit. In Nederland is de eerste autosnelweg, rijksweg nr. 12 tussen Voorburg en Zoetermeer, in 1937 in gebruik genomen.[1] Rond 1940 was het traject Den Haag - Utrecht van rijksweg 12 gereed. In België werd het eerste stuk snelweg in 1937 aangelegd ter hoogte van Brugge, tussen Beernem en Loppem[2]. Dit was het begin van de autosnelweg Brussel - Kust, thans A10/E40, voltooid in 1956.
Kinderen leren op de basisschool dat het Nederlandse wegennet bestaat uit snelwegen, provinciale wegen en lokale wegen. Ze leren ook hoe die op een kaart zijn te herkennen en dat A-wegen en N-wegen nummers hebben en dat lokale wegen straatnamen hebben.

Het heeft geen zin om leerlingen te leren welk nummer bij welke snelweg hoort. Het menselijk brein zit nou eenmaal zo in elkaar dat we getallen moeilijker onthouden dan namen. En als je nagaat hoe weinig mensen op 18-jarige leeftijd nog weten van de topografie die ze op de basisschool geleerd hebben, kun je nagaan hoeveel snelwegnummers ze na 8 jaar onthouden zullen hebben. Zonde van de tijd om te leren en uitermate frustrerend voor kinderen die toch al moeite hebben met feiten onthouden.

Leren wat het verschil is tussen een snelweg en een niet-snelweg, leren dat snelwegen A-nummers hebben, leren hoe je op een kaart kunt vinden wat welke snelweg is, dáár hebben ze wat aan. Dat is ook wat ze leren op school en dat is ook wat ze jaren later nog onthouden hebben. In de meeste gevallen dan, want elke leerkracht kan ook nog enigszins een eigen invulling geven aan de lessen. Soms is het door actueel wereldnieuws interessanter en op dat moment belangrijker om de kinderen iets te leren over andere onderwerpen of regio's in de wereld, dan uitgebreid stil te staan bij het Nederlandse wegennet.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+"En als je nagaat hoe weinig mensen op 18-jarige leeftijd nog weten van de topografie die ze op de basisschool geleerd hebben, kun je nagaan hoeveel snelwegnummers ze na 8 jaar onthouden zullen hebben." Precies mijn idee.