Waarom hoeven scholieren geen snelwegen te leren?

Snelwegen zijn uitermate belangrijke elementen voor het functioneren van het land en ook zeer wezenlijk voor je ruimtelijke oriëntatie. Dus een paar daarvan leren bij topografie lijkt me niet meer dan logisch. Toch gebeurt dat niet. Waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt een punt ! Toch moet je in een klas ook keuzes maken. De kinderen moeten zich al leren oriënteren door de ligging te leren van landen, bergketens, provincies, steden en rivieren. Dat is de basis. Daar ook nog snelwegen bij te moeten leren met hun verwarrende namen én nóg een ander verband met als die namen van steden, dat is wat too much op een basisschool ! Later wanneer de algemene topografie wat is ingedaald krijgen ze (veelal) rijles. Van daaruit ontstaat bij velen de behoefte om het wegennet te verkennen en te leren vanzelf. Maar toegegeven: ik ken diverse mensen in mijn omgeving (om de een of andere reden bijna altijd vrouwen) die, ondanks hun rijbewijs, altijd alleen maar korte afstandjes blijven rijden en zelden of nooit de snelweg opgaan. Zij missen wat kennis die hen in bepaalde gevallen beslist kort op hun vrijheid.

Dat heeft niet zoveel nut want de nummers liggen niet 'voor de eeuwigheid' vast. Zo is het snelwegnummer A3 om een historische reden nog niet in gebruik terwijl er wel een A2 en een A4 is. Misschien komt deze alsnog. Belangrijker is om de plaatsen te leren en je daarin enigszins te kunnen oriënteren. Als je weet dat de A2 loopt van Maastricht tot Amsterdam v.v. dan moet je nog steeds weten in welke richting je 'm moet oprijden, afhankelijk van de gewenste bestemming. Er zijn wel meer zaken die niet geleerd worden op school op dit gebied maar die in het dagelijks leven handig blijken. Bijvoorbeeld: als ik met de trein wil reizen van Vlissingen naar Groningen, bij welke stations moet ik dan overstappen. (En hoe gaat dat.)

Kinderen leren op de basisschool dat het Nederlandse wegennet bestaat uit snelwegen, provinciale wegen en lokale wegen. Ze leren ook hoe die op een kaart zijn te herkennen en dat A-wegen en N-wegen nummers hebben en dat lokale wegen straatnamen hebben. Het heeft geen zin om leerlingen te leren welk nummer bij welke snelweg hoort. Het menselijk brein zit nou eenmaal zo in elkaar dat we getallen moeilijker onthouden dan namen. En als je nagaat hoe weinig mensen op 18-jarige leeftijd nog weten van de topografie die ze op de basisschool geleerd hebben, kun je nagaan hoeveel snelwegnummers ze na 8 jaar onthouden zullen hebben. Zonde van de tijd om te leren en uitermate frustrerend voor kinderen die toch al moeite hebben met feiten onthouden. Leren wat het verschil is tussen een snelweg en een niet-snelweg, leren dat snelwegen A-nummers hebben, leren hoe je op een kaart kunt vinden wat welke snelweg is, dáár hebben ze wat aan. Dat is ook wat ze leren op school en dat is ook wat ze jaren later nog onthouden hebben. In de meeste gevallen dan, want elke leerkracht kan ook nog enigszins een eigen invulling geven aan de lessen. Soms is het door actueel wereldnieuws interessanter en op dat moment belangrijker om de kinderen iets te leren over andere onderwerpen of regio's in de wereld, dan uitgebreid stil te staan bij het Nederlandse wegennet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100