Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik leerplichtig als ik niet naar het kerstgala ga?

Het zit zo, ik zit op de middelbare. Klas 4 om exact te zijn.
Nou is het zo dat er sprake is van dat als je naar het gala vanavond gaat, je morgen dus vrij bent.
Ga je niet naar het gala, dan moet je morgen op school komen.

Wat zijn hier in mijn rechten?

Graag bron vermelden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat zijn de regels van jouw school. Wat onze mening daarover is daar heb jij niets aan. Jij moet je houden aan jouw schoolregels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit heeft niet te maken met de regels van de school. Lees je trouwens de vraagstelling wel (goed)? Want ik vraag hierin wat mijn rechten zijn met betrekking tot de leerplicht.
Ik vraag daar in tegen niet naar jouw persoonlijke mening.
Amadea
10 jaar geleden
Er mankeert niets aan mijn leeskunde. Jij hebt de vraag toch echt zélf in de categorie Meningen geplaatst.
Amadea
10 jaar geleden
Kijk, nu staat de vraag in de juiste categorie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier vind je of je leerplichtig bent:
http://www.onderwijsconsument.nl/tot-welke-leeftijd-ben-je-leerplichtig/
Zolang je leerplichtig bent, heb je je aan de regels van de school te houden, mooier kan ik het niet maken, wel makkelijker, trek je feestpak aan en veel plezier!
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik had al een mening geschreven, maar die deur heb je nu dichtgedaan. Jouw recht is onderwijs te krijgen. De school vult dat breed in met een gala.
Kennelijk laat de school je vrij om niet naar het gala te gaan. Nou dan is je leerplicht niet op de gala-avond, maar op de dag na dat gala, gewoon overdag. Je recht hierin bestaat er nu uit dat je eens een keer kunt kiezen. Maar je kunt niet én wegblijven van het gala én de volgende dag vrij zijn. Het een is door de school aan het ander gekoppeld. Je mag uiteraard om een bron verzoeken, maar het is niet altijd zo dat alles al eens ergens op papier is gezet.
Amadea
10 jaar geleden
Maar het staat mogelijk wel in de schoolregels. Zolang wij niet weten om welke onderwijsinstelling het gaat kunnen wij dat echter niet voor vraagsteller opzoeken. Met een beetje verstand kun je echter wel begrijpen dat het niet én én kan zijn. Je kunt geen vrij krijgen voor een niet bijgewoonde bijeenkomst.
Bordensteker
10 jaar geleden
@ Amadea: juist.
tinus1969
10 jaar geleden
@Damianpsp
Wat bedoel je precies met 'wat zijn mijn rechten'? Wat is je exacte vraag/probleem? De school stelt vast, wat het rooster is, en wat de (verplichte) lesactiviteiten. Als school vaststelt dat het gala een verplichte lesactiviteit is; dan moet je gaan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee @tinus1969 avond activiteiten kan een school niet verplichten. Staat in de leerplichtwet.
tinus1969
10 jaar geleden
@HeerVoldemort; waar staat dat scholen een avondactiviteit niet kunnen verplichten??
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@tinus1969 Schoolactiviteiten die ’s avonds of ’s nachts plaatsvinden, kunnen nooit verplicht zijn, ook als hier geen vergoeding voor wordt gevraagd. Staat hier:
http://leerplichtwegwijzer.nl/veelgestelde-vragen/ Onder het kopje: Moet mijn kind mee op schoolreis of schoolkamp?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Nee je bent niet verplicht om naar het gala te gaan. Maar als je niet gaat moet je de volgende dag naar school.

Jouw recht: Niet/wel naar het gala gaan. Als je wel gaat vrij de volgende dag.

Jouw plicht: Naar school gaan als je niet naar het gala geweest bent.

In de leerplichtwet staat dat activiteiten 's avonds en 's nachts nooit verplicht kunnen worden.
(Zie daarvoor de bron en kijk bij "schoolreis")

Dat je de volgende dag vrij bent als je wel naar het gala gaat is een "gift" bsn de school, dat hoeven ze namelijk niet te doen.

Dus zo zit het.
Overigens...wat gebeurt er als je voor 5 minuten bij het gala aanwezig bent en dan weer naar huis? In principe ben je dan aanwezig geweest en vrij de volgende dag. Of hebben ze een vast programma. Want dan heb je pech.

Toegevoegd na 57 seconden:
Pffft typo: bsn moet zijn: van
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing