Klopt het dat er een wetsvoorstel op tafel ligt die inhoud dat, wanneer je een tweede HBO studie wil starten je dit volledig zelf moeten betalen??

Een kennis van mij twijfelt of hij na zijn hbo opleiding nog wel verder wil gaan met een andere hbo studie. Volgens hem is er een kans, dat hij misschien wel 64.000 euro aan studiegeld moet betalen.
En is er een kans dat bij een nieuwe kabinetsformatie deze wet doorgaat?

Toegevoegd na 1 dag:
Voor een hbo studie betaal je in het eerste jaar een bedrag van 1600 euro+boeken en andere materialen. Deze 1600 euro is maar een klein deel van de totale kosten van een hbo opleiding, de rest betaalt de overheid. MAAR, nu ligt er dus het wetsvoorstel dat deze 'rest', die 4800 euro kan bedragen (4800+1600=6400), volledig door de student moet worden betaalt. O, het is 6400 NIET 64.000!!!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Op dit moment moet je een tweede hbo-studie ook zelf betalen, maar kost het nog geen 64.000 eu. Lijkt me nogal onrealistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb idd vandaag gehoord, dat er een voorstel is, dat je je studiekosten als een soort lening terugbetaalt als je na die studie een goedbetaalde baan hebt, omdat je die studie hebt kunnen doen op kosten van de belastingbetalers. Dus als je halverwege een studie aan een andere gaat beginnen, omdat de eerste je niet zo goed bevalt bij nader inzien, lijkt me dat helemaal niet zo onmogelijk, dat dit als wet aangenomen wordt. Je kunt tenslotte niet maar 'de eeuwige student' blijven, en verwachten dat 'men' jou voor dit genoegen betaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of de wet doorgaat kan niemand vertellen, wel zijn het flinke bezuinigingen ze leveren een hoop geld op, dus de kans lijkt mij redelijk groot.
Je kan dan een lening krijgen die je ná je studie moet aflossen, hiervoor krijg je ruim de tijd. Een heel slecht idee is het niet, je studeert op de kosten van de gemeenschap, en hebt door de studie kans op een goed betaalde baan.
Dat je hiervoor weer iets terug doet is niet gek.
Kijk op onderstaande link eens voor de kosten, want 64.000 euro is echt veel te hoog.
Volgens de link komen de kosten het eerste jaar uit rond de 2710 euro
1640 college geld
830 boeken
250 overige materialen