Mag een kind zonder de Nederlandse nationaliteit zonder enige beperkingen studeren bij een Nederlandse universiteit?

Ons kind is niet in Nederland geboren (wel in een EU-land) en heeft ook geen Nederlands paspoort, maar heeft altijd in Nederland gewoond, staat ingeschreven in de GBA als woonachtig in Nederland, en heeft een 100% Nederlandse basis- en middelbare studie gevolgd.
Ik weet dat de meeste universiteiten in Nederland een eperkt aantal plaatsen hebben voor buitenlandse studenten. Geldt dat alleen voor studenten van buiten de EU? Als deze quota ook geldt voor andere EU-landen, zou dat ook voor ons kind gelden?

Toegevoegd na 1 minuut:
"epert" moet "beperkt" zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de goede orde: het kind staat gewoon sinds de geboorte ingeschreven in de GBA, en heeft ook een BSN-nummer.
In alle opzichten is het een Nederlands kind (taal, opleiding, gewoontes, enz), behalve wat het paspoort betreft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe geeft u aan een universiteit door of u/uw kind een Nederlandse vooropleiding heeft gevolgd. Ik kan me niet voorstellen dat ze uw kind als zijnde buitenlands beschouwen, en de daarbij behorende beperkingen opleggen.
Let wel dat de aanmelding verloopt via de DUO, dus u moet de inschrijving van het GBA wel bij de hand houden, ervan uitgaande dat daar een BSN-nummer op staat. https://duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/studeren/gaan-studeren.asp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pieter1986
Bedankt!
Voor de goede orde: het kind staat gewoon sinds de geboorte ingeschreven in de GBA, en heeft ook een BSN-nummer.
In alle opzichten is het een Nederlands kind (taal, opleiding, gewoontes, enz), behalve wat het paspoort betreft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goh, nooit zo over nagedacht eigenlijk. Volgens mij zijn die plaatsen voor 'buitenlandse' studenten ook afhankelijk van iemands verblijfsstatus. Misschien een domme vraag, maar kan je kind niet genaturaliseerd worden? Dat moet je (en je kind) zelf natuurlijk ook willen, maar ik vraag me af of er nog (andere) nadelen kunnen zijn van het in NL wonen zonder NL paspoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12
Helemaal geen domme vraag!!!
Ja, naturalisatie kunnen wij wij wijze van spreken morgen geregeld hebben (na 5 jaar verblijf en tegen betaling van €700, en wij zitten inmiddels al 15 jaar hier), maar dat wil ik niet... tenzij dit een probleem wordt voor de studiemogelijkheden van mijn kind. Vandaar de vraag. (^_°) Eerlijk is eerlijk: ik hou van Nederland, ik woon en werk hier al 15 jaar, spreek de taal redelijk, heb héél veel vrienden, en heb het reuze naar mijn zin... maar ik ben geen Nederlander, en ik wil gewoon mijn eigen nationaliteit houden.
Behalve stemmen voor de TK mag ik "alles". De vraag is of mijn kind ook mag studeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ik had niet door dat jij ook geen geboren Nederlander bent. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige regelgeving met betrekking tot dubbele nationaliteit, maar ik weet wel dat naturalisatie niet altijd inhoudt dat je afstand moet doen van je andere nationaliteit. Maar in welke gevallen dat wel en niet moet, weet ik ook niet precies. Ik vind het maar raar dat er tegenwoordig zo moeilijk wordt gedaan over dubbele nationaliteiten. Ik begrijp heel goed dat iemand zijn eigen nationaliteit niet wil opgeven namelijk, en behalve gedoe met een eventuele dienstplicht zie ik geen enkele reden waarom het een probleem zou zijn dat iemand twee nationaliteiten heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
LOL.... als jij de taal redelijk spreekt zijn er heel wat autochtonen die onze taal onvoldoende spreken ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pelle
(bloos) bedankt hoor! @Lies12
Dat is het gekke: je mag een dubbele nationaliteit hebben Turks-Nederlands, Argentijns-Nederlands... maar geen dubbele met een andere lidstaat. Waarom...? Geen idee!

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat dat een beperking is. Althans, het lijkt mij dat met buitenlandse studenten wordt bedoeld: mensen die vanuit het buitenland komen om hier te studeren.