Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je vijf dagen per week les hebben op de middelbare school?

Ik was een beetje aan het kijken naar mijn rooster en merkte op dat je de uren ook over vier dagen zou kunnen verdelen in plaats van vijf. Dit is natuurlijk niet realistisch, maar zou het mogen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als de school in een jaar maar aan het aantal verplichte lesuren komt, is de school redelijk vrij om te bepalen hoe ze dat indelen. Uiteraard moeten ze zich wel houden aan de tijden waar ze aan gebonden zijn, maar ze mogen best 4 dagen les geven en 1 dag vrij houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Klopt. Er is een minimum aantal uren dat per jaar gehaald moet worden. Via de link zie je dat aantal uren. meer mag dus ook.
Als de school structureel een dag in de week vrij wil geven zal het wel lastig worden om aan de uren te komen denk ik.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/vraag-en-antwoord/hoeveel-lesuren-heeft-mijn-kind-in-het-voortgezet-onderwijs-vo.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Klinkt logisch :-)
Plus!
Een school mag zijn eigen lesrooster samenstellen aan de hand van het werkrooster van de docenten. Dus Het ene jaar is jouw lesrooster 4 dagen , volgend jaar 5 en dan ineens 6( dus zaterdag naar school ).
Het maken van een lesrooster hangt van veel factoren af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker, dat kan ook gebeuren. De leiding van een school richt zich naar de docenten en niet naar de leerlingen!
In de wet staat hoeveel uren scholieren op het voortgezet onderwijs les moeten krijgen. De meeste scholen kiezen er voor de lessen over 5 dagen te verdelen, maar vier dagen mag natuurlijk ook.

Je zegt wel dat dit niet realistisch is, maar in beroepsgerichte opleidingen van het vmbo en in het examenjaar havo/vwo komt dat wel vaker voor. Zeker in het examenjaar heb minder lesuren en te maken met clusters, waardoor een dag vrij best voor kan komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding