Ik wil binnekort graag gaan verder studeren maar ik vraag me af of het mogelijk is om elk jaar op een andere universiteit te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Theoretisch kan het heel misschien, in de praktijk wordt het lastig (lees: zo goed als onmogelijk) als je dezelfde studie zonder vele jaren vertraging op verschillende universiteiten wilt doen. Universiteiten hebben hun eigen curricula. Dat betekent dat alle bijv. alle studies wel een bepaalde basiskennis meegeven, maar dat universiteiten een zwaar eigen accent kunnen meegeven. Stel je studeert bedrijfskunde op de VU. Na je propedeusejaar wil je naar de UvA. Dat gaat niet omdat de UvA veel meer nadruk legt op wiskunde en statistiek in dezelfde opleiding t.o.v. de VU. Daarnaast is het praktisch ondoendelijk. Omdat universiteiten eigen curricula hebben kan je niet zomaar instromen in een hoger jaar op een andere universiteit. Je kan hooguit vrijstellingen krijgen voor vakken die hebt behaald, maar dan ga je op tal van problemen stuiten. Stel de UvA heeft het vak hr management in het derde jaar ingedeeld en je wilt je derde jaar op de VU doen, waar dat vak in het laatste blok van jaar 2 wordt gegeven. Dan krijg je een rotrooster, want je moet dan wel dat vak alsnog in jaar 2 op de VU doen. Bij twee universiteiten is dat lastig, maar als je van plan bent om dat bij meer univeristeiten wordt het heel erg lastig. Vooruitplannen kan vaak niet omdat het curriculum vaak net elk jaar ietsjes wijzigt. Ook is het aantal studiepunten niet gelijk. Zo is het ene vak op de UvA 6 punten, terwijl datzelfde vak op Universiteit Utrecht 7 punten oplevert. Heb je dat vak op de UvA gevolgd dan kom je bij afstuderen op UU een punt tekort. Verder erkennen de meeste examencommissies een maximale vrijstelling van 30 tot 60 punten. Als je elk jaar wisselt heb je in de bachelorfase 120 punten aan vrijstellingen nodig en dat zal zelden afgegeven worden. Dus echt haalbaar lijkt me dit niet in de praktijk, tenzij je elk jaar ook van studie wilt wisselen (dus wiskunde op 7va, dan stoppen, econometrie op de VU, rechten in Leiden enz. Dan kan het natuurlijk wel)...