Mogen de reisleiders van mijn schoolexcursie mijn hotelkamer ongevraagd binnenkomen?

We gaan met school naar een buitenlandse locatie, en daar verblijven we in groepen van 4 in hotelkamers. Hebben mijn leraren/reisleiders het recht mijn kamer te doorzoeken/ongevraagd binnen te komen? We betalen tevens zelf een vergoeding voor alle kosten (e.g. reis en verblijf). Ik vraag me af of er een regeling is wat betreft privacy in een hotelkamer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik weet dat wij bij scouting altijd erg voorzichtig zijn om een tent van de kinderen binnen te komen. (een kind kan zich net aan het omkleden zijn en heeft op dat moment natuurlijk ook recht op zijn of haar privacy)

Toch zijn er momenten waarop dat wel gebeurt. B.v. wanneer de jongens en de meisjes bij elkaar in de tent kruipen. (Je wil immers geen "kamp-baby's") Maar zelfs dan nog wordt dat eerst van buiten de tent aangekondigd.

De ouders hebben hun miderjarige kind immers aan ons als leiding toevertrouwd en bij hun afwezigheid is het ook de verantwoording van de leiding om ongelukken te voorkomen.
Ook kunnen er regels van toepassing zijn, zoals geen snoep, of geen telefoon. Die regels zijn in dat geval vooraf bij de kinderen en bij de ouders bekend. Wanneer er vermoedens zijn dat die producten toch in de tent aanwezig zijn kan er an de kinderen gevraagd worden hun spullen uit te pakken. Maar alles met gezond verstand en redelijkheid, natuurlijk.

Op schoolexcursie hebben de leraren dezelfde rol als de leiding bij ons op scoutskamp. Alleen is het in het geval van een hotelkamer wat lastiger van buitenaf te horen of het binnen wel pluis is.
Toch heb jij als kind het recht op privacy in je kamer. Immers je kan je aan het omkleden zijn, en dat is een goede reden de leraar even buiten te laten wachten. De leeraar mag wel verwachten dat je de deur na een keertje aankloppen al snel open doet, of aangeeft waarom hij even moet wachten.

Mocht een leeraar, of leerares vermoeden dat er dingen gaande zijn die écht niet door de beugel kunnen en er wordt geweigerd de deur open te maken, dan mogen zij met b.v. een loper toch binnenkomen. Zij moeten immers in staat worden gesteld de verantwoording die zij over de minderjarige kinderen dragen ook waar te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou denken dat het hier niet gaat om minder jarigen met een school excursie. Meestal spreek je dan over een schoolkamp of schoolreis. Hoe zit dat dan met meerderjarigen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Met meerderjarigen is het een heel ander verhaal. De rol van de leeraar is dan vergelijkbaar met die van een reisleider. Die mag ook niet zomaar een kamer op stormen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik denk dat het bij meerderjarigen helemaal niet is toegestaan. Ook niet bij verdenking van iets ernstigs. Dan moeten ze de politie maar bellen. Bij meerderjarige heeft de meerderjarige zelf verantwoording. Behalve misschien in een noodgeval, en dan bedoel ik dus EHBO.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Verder goed antwoord overigens +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nee, een ander heeft niets in jouw persoonlijke spulletjes te zoeken, zeker niet als je er zelf niet bij bent.
Mocht een leraar b.v. op zoek zijn naar verstopte sterke drank, dan kan hij je vragen om zelf je spulletjes uit je koffer te pakken, maar hij kan niet zelf zomaar door je vuile ondergoed gaan graaien.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Doe een slot op je koffer ;-)
Niet zo'n neppe goedkope dagboek ding, maar gewoon een echte.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@HeerVoldemort
Goed idee !!!