mag school je eigendommen zomaar afpakken?

Bij ons op school zijn er nu een aantal nieuwe regels. Zo moet je persee je fiets in het rek zetten (terwijl er meer fietsen dan rekken zijn) anders wordt er een ketting omgelegt en mag je de sleutel om 4 uur ophalen. Ook een mobiel mag pas om 4 uur op worden gehaald als deze is afgepakt. Mag dit wel? Ook volgens de wet? Want school neemt wel je eigen eigendommen in bezit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedere school pakt weleens mobiele telefoons af (middelbare scholen). Bij ons was je hem de derde keer een maand kwijt. Maar je bent als het goed is gewaarschuwd, dus dan is het redelijk.
Antoni
9 jaar geleden
Een school mag regels opstellen om de orde op school te (kunnen) handhaven en op een efficiënte manier leerlingen onderwijs te geven. Als je het niet eens bent met deze regels of je je onmogelijk aan deze regels kan houden, moet je overleggen met de schoolleiding, eventueel via de leerlingenraad of via een ander inspraakorgaan. De schoolleiding informeren over jouw ideeën kan ook met een brief, eventueel ondertekend door meerdere leerlingen om meer indruk te maken. Wanneer je dit allemaal op een redelijke en respectvolle manier doet, kan er vast wel wat worden veranderd en verbeterd: er kunnen bijvoorbeeld meer fietsenrekken worden geplaatst. Staan er misschien fietswrakken in de rekken die niemand meer gebruikt? Dan kan het ook een oplossing zijn om die te laten verwijderen. Zo komt er weer meer ruimte vrij, en kan iedereen zich houden aan de regels.

Het beste antwoord

Quote van de bron:

''Wat zegt de wet?

Maar nu uw vraag wat de wet zegt, over het innemen van telefoons. Voor zover ik weet bestaat er geen wetgeving die hier iets over zegt. Misschien bestaat er wel een gedragscode in het onderwijs, maar dat is meer iets voor onderwijsspecialisten. Als jurist kan ik daar weinig over zeggen.

Wat ik - als jurist - wél kan zeggen, is dat scholen straffen mogen opleggen, zolang die 'redelijk en proportioneel' zijn.''
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, als jij zit te "klooien" met jouw telefoon, dan verstoor je de orde in de klas en dan kan de leerkracht besluiten jouw telefoon (tijdelijk) af te nemen. Als jij je telefoon in de klas netjes stil opgeborgen laat, dan zal ze ook niet in beslag genomen worden.
Verder is het zo, dat de school nou eenmaal regeltjes bepaalt, en daar heb jij je maar aan te houden. Jij (of jouw ouders) hebt (hebben) tenslotte voor deze school gekozen..........
9 jaar geleden
Een school heeft natuurlijk bepaalde regels en als je die overtreedt, zullen daar gevolgen van komen. Als je de les verstoord, zal de docent daar iets aan moeten doen en kennelijk heeft jouw school daar zijn eigen regels voor. Dus ja, het is toegestaan volgens de wet. (En trouwens ook niet heel raar, bij mij op school moeten wij ook gewoon onze mobieltjes inleveren bij onrust)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
school mag je telefoon afnemen, maar dan moet hij wel veilig worden bewaart in een kluis of een gesloten la. Dus bij de docent op tafel is geen optie.